انتقال کرونا از مادر به جنین امکان پذیر است

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید که توسط گروهی از پژوهشگران هندی انجام شد، نشان می دهد که در بسیاری از موارد نوزادان پیش از تولد از طریق مادر مبتلا به کرونا، به این ویروس آلوده می شوند. این نتایج با کمک داده های جمع آوری شده از نوزادان تازه متولد شده از ۲۰ بیمارستان در سراسر کشور هند که نام آنها در انجمن ملی نوزادان (NNF) این کشور، به طور داوطلبانه  ثبت شد، به دست آمد. این پژوهش ها در آوریل ۲۰۲۰ آغاز شد.

این گروه پژوهشی در مجموع هزار و ۷۱۱ مادر و نوزادشان را مورد مطالعه قرار دادند. هشت درصد نوزادان در ۷۲ ساعت و یک و نیم درصد پس از 72 ساعت آزمایش مثبت نشان دادند که انتقال افقی (horizontal transmission) را نشان می دهد.

قابل توجه است که  بررسی ها نشان داد نوزادان با تست مثبت کووید ۱۹ پنج برابر بیشتر از نوزادان با تست منفی بودند و دو برابر بیشتر نیاز به احیا داشتند. نزدیک به ۵۰ درصد آزمایش های کرونا در روز اول تولد نوزادان مثبت بود و محققان فرض می کنند که آنها عفونت را در داخل رحم یا هنگام تولد به دست آوردند.

با این حال، آزمایش نشدن نوزادان تازه متولد شده در روز تولد، به احتمال زیاد طبقه بندی نادرستی از نوع عفونت را ارائه می دهد که این اتفاق برای پژوهشگران این تیم تحقیقاتی افتاده است و شک و شبهه ای نسبت به این مساله ایجاد کرده است.به گزارش سیناپرس، با توجه این موضوع، بررسی و تحقیقات بیشتر می تواند این شک و شبهه را برطرف سازد.

علاوه بر این حتی در نوزادان مبتلا به عفونت کووید با علائم، احتمال استفاده از اشعه ایکس غیرطبیعی قفسه سینه، احیای بدن و پشتیبانی تنفسی برای شناسایی به موقع بیماری و شروع مناسب روند درمانی بسیار زیاد است .همچنین محققان در این مطالعات هیچ ارتباطی بین شیردهی مادران مبتلا به ویروس و ابتلای به کرونا  در نوزادان به دست نیاوردند.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پزشکی کودکان (Pediatrics) منتشر شده و برای علاقمندان در دسترس است.