مکمل های گیاهی هم می تواند دشمن کبدتان باشد

به گزارش سیناپرس، بررسی های جدید جهانی نشان می دهند که نسبت بیماران بستری در بیمارستان با آسیب کبدی ناشی از از انواع مکمل های گیاهی و رژیمی از سال 2009 به بعد افزایش چشمگیری یافته است. این موضوع باعث شده که برخی کشورها به دنبال نظارت دقیق تر و آموزش مناسب جامعه از این نظر باشند.

تحقیقات جدید که نتایج آن ها اخیرا در Medical Journal of Australia منتشر شده، نشان می دهند بیمارانی که به دنبال استفاده از مکمل های گیاهی و رژیمی به بیمارستان مراجعه کرده و تحت درمان قرار می گیرند، روند درمانی ضعیف تری را حتی نسبت به آن هایی که با داروی شیمیایی پاراستامول دچار مسمومیت کبدی شده اند، طی می نمایند.

بر اساس این تحقیق، اکثر افرادی که با استفاده از چنین ترکیبات گیاهی مبتلا به مشکلات کبدی شده اند، دارای پیشینه قومی غیر اروپایی بوده اند.

در این پژوهش، محققان استرالیایی بیمارستان سلطنتی پرنس آلفرد واقع در سیدنی، پرونده الکترونیکی 184 بزرگسال بستری شده با آسیب کبدی ناشی از دارو بین سال های 2009 تا 2020 را تجزیه و تحلیل کرده اند. 

به گزارش سیناپرس،115 نفر از این بیماران دچار مسمومیت کبدی ناشی از پاراستامول یا همان استامینوفن بوده اند، در حالی که 69 نفر از آن ها با استفاده از موادی غیر از پاراستامول مثل آنتی بیوتیک ها، انواع مکمل های گیاهی و رژیمی، داروهای ضد سل و داروهای ضد سرطان به این مشکل دچار شده بودند.

بررسی های این محققان نشان داد که زنده ماندن بیمارانی که به دنبال استفاده از مواردی نظیر انواع مکمل های گیاهی و رژیمی دچار مشکل کبدی شده اند، شرایط سخت تری را دارد و در بسیاری از موارد، بدون انجام پیوند کبد ممکن نیست!

به گفته آن ها، «طبق بررسی های ما، اصولا برای بیمارانی که مسمومیت و نارسایی کبدی آن ها به دلیل داروی پاراستامول است، پیش آگهی بهتری وجود دارد، زیرا این بیماران به طور کلی جوان تر بوده و سایر مشکلات پزشکی آن ها کمتر است، ضمن آن که پادزهرهای بهتری برای مسمومیت با این دارو در دسترس پزشکان است».

بر این اساس، مکمل های بدن سازی و کاهش وزن در کنار برخی داروهای سنتی چینی بسیاری از موارد نارسایی حاد کبدی غیر پاراستامول را در بر می گیرند.

به گزارش سیناپرس، این محققان با ذکر این نکته که مسمومیت کبدی ناشی از دارو، همچنان یک مشکل مهم بالینی در جهان است که نیاز به تحقیقات بیشتر و تغییرات نظارتی قوی تر روی مواد درگیر دارد، بر آموزش افراد جامعه در خصوص اصول و خطرات مصرف انواع مکمل های گیاهی و رژیمی تاکید کرده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا