هیجان انگیزترین کشفیات باستان شناسی سال۲۰۲۱

به گزارش سیناپرس، یک کشتی جنگی یونانی که در شهر غرق شده هراکلیون در خلیج ابوقیر مصر پیدا شده است ، جدیدترین کشف کشتی های بسیار کمیاب دوره هلنیستی است. شهر هراکلیون در اواخر قرن دوم قبل از میلاد توسط مجموعه عوامل طبیعی همچون زمین لرزه ، سونامی ، بالا آمدن سطح دریا و رانش خاک از صفحه گیتی حذف شد. کشتی های باستانی در نزدیکی معبد آمون در این پهلو می گرفتند که با نابودی شهر برخی از آن ها زیر آوار دفن شدند.

تالار مجلل شهر بیت المقدس

در اوایل ماه ژوئیه ، باستان شناسان در حین حفاری ها در زیر شهر قدیم بیت المقدس ، آنچه را که احتمالاً ساختمان شورای شهر با ۲ هزارسال قدمت بود پیدا کردند. اعتقاد بر این است که این  سالن مجلل، محلی برای ضیافت نخبگان بوده است. این تالار در نزدیکی محل معبد دیگری واقع شده است که در زمان محاصره اورشلیم در سال ۷۰میلادی توسط رومیان تخریب شد.

شناسایی حلقه گمشده روند تکامل الفبا

در تابستان سال ۲۰۲۱ یک قطعه سفال با قدمت ۳ هزار و ۱۰۰ سال با نام جروبال (Jerubbaal)، در جنوب فلسطین اشغالی شناسایی شد که روی آن نوشته ای به خط کنعانی اولیه نقش بسته است. این سفالینه مکتوب، سرنخی نادر و ارزشمند از توسعه و گسترش سیستم های نوشتاری در منطقه رافراهم می کند. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که  یافتن هرگونه سند نوشتاری در این منطقه از قرن ۱۲ و ۱۱ قبل از میلاد، بسیار نادر و غیر معمول به شمار می رود.

هنر ظریف نئاندرتال ها

این استخوان ۵۱ هزارساله که توسط یک نئاندرتال تزئین شده بود ، در ماه جولای در غار یونیکرن در کوههای هرز آلمان پیدا شد. خطوطی که به طور هدفمند در استخوان پای متعلق به یک گوزن پیش از تاریخ حک شده است ، ممکن است معنایی نمادین داشته باشند. باستان شناسان از این کشف بسیار متحیر شدند زیرا این اثر هنری نشان دهنده توانمندی انسان های نئاندرتال در خلق آثار هنری عصر حجر است.

تخم مرغ های باستانی سالم

طی کاوش های انجام شده در شهر یاوین در فلسطین اشغالی طی ماه ژوئن ، باستان شناسان یک تخم مرغ باستانی سالم و دست نخورده را کشف کردند. آنها با مقایسه آن با ماندگاری تخم مرغ های امروزی گفتند: این تخم مرغ در شرایطی بسیار ایده آل و سالم باقی مانده است. متاسفانه این اثر منحصر به فرد بعدها در آزمایشگاه ترک خورد.

قربانی انسانی ۱۴۰ هزار ساله

طی تابستان جاری و در ماه گذشته ، محققان بقایای نوعی انسان از شاخه Nesher Ramla Homo را در منطقه ای از فلسطین اشغالی کشف کردند. این بقایا نشان دهنده قربانی کردین یا قتل انسان ها بوده و یکی از جالب ترین  این یافته ها شامل این فک بود که متعلق به شخصی بود که بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار  سال پیش زندگی می کرد.

شهر طلایی گمشده اقصر

مصر شناسان در بهار امسال از کشف یک شهر طلایی گمشده ۳ هزار ساله در نزدیکی شهر اقصر خبر داده  و آن را به عنوان یکی از مهمترین اکتشافات مربوط به مصر باستان پس از شناسایی مقبره توت عنخ آمون معرفی کردند. قدمت این شهر به زمان سلطنت آمن هوتپ سوم ، یکی از قدرتمندترین فراعنه مصر برمی گردد که از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۵۳ پیش از میلاد سلطنت می کرد.

نقشه سه بعدی باستانی

در ماه آوریل ، باستان شناسان فرانسوی ادعا کردند که تخته سنگ موسوم به  Saint-Belec ، که مربوط به عصر مفرغ بوده و در سال ۱۹۰۰ در غرب فرانسه کشف شد ، ممکن است قدیمی ترین نقشه سه بعدی اروپا باشد.به گزارش سیناپرس،  به نظر می رسد که حکاکی های ۴ هزار ساله  روی این نقشه  با ابعاد ۲۲۰ در ۱۵۰ سانتیمتر نشان دهنده عوارض توپوگرافی مانند تپه ها و شبکه رودخانه بوده و احتمالا نشان دهنده بخشی از غرب منطقه بریتانی امروزی است.

نقاب های طلایی مرموز

در اوایل بهار سال جاری ، یک ماسک طلائی مرموز تشریفاتی در منطقه سانژینگدوی  Sanxingdui ، در استان سیچوان چین یافت شد که با حاشیه های زیادی همراه بود. این آثار باستانی ناخواسته پس از کشف به یک جریان گسترده در رسانه های اجتماعی تبدیل شد زیرا این ماسک های ۳ هزار ساله علاوه بر اینکه شباهتی با صورت ظاهری مردم چین نداشت، بسیار شبیه به نمادهای موجود در فیلم های تخیلی بوده و پیروان نظریات مبتنی بر حضور تمدن های بیگانه در دوران باستان، آن را نشانه ای از این مساله اعلام کردند. در نهایت مشخص شد این ماسک ها صرفا جنبه تشریفاتی و آئینی دارند.

قدیمی ترین سبد بافته شده جهان

در ماه مارس ، باستان شناسان یک سبد کاملاً حفظ شده با ظرفیت حدود ۱۰۰ لیتر کشف کردند که قدمت آن به دوره نوسنگی قبل از سفال ، یعنی حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ سال پیش باز می گردد. این سبد در صحرای مجاور بحر المیت و در عمق یک متری خاک شناسایی شد. به باور باستان شناسان، دلیل سالم ماندن این سبد، دمای زیاد و خشکی مفرط این منطقه است.

قدیمی ترین نقاشی غار شناخته شده در جهان

در سال ۲۰۲۱ ، باستان شناسان استرالیایی و اندونزیایی نقاشی های دیواری غاری را در منطقه سولاوسی ، اندونزی پیدا کردند. این دیوارنگاره با استفاده از رنگ اخرا، خوک های اندونزیایی ماقبل تاریخ را به تصویر کشیده بود. به دلیل غیر آلی بودن جنس این رنگدانه ها، امکان آزمایش کربن ۱۴ روی ان وجود نداشت ولی محققان با بررسی تاریخ استالاگمیت های کلسیم و استالاکتیت های اطراف نقاشی دریافتند که این آثار حدودا ۴۵ هزار و ۵۰۰ سال پیشینه دارد.
منبع: dw