خشکسالی تا زمستان ادامه دارد

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان اینکه معمولا در فصل تابستان عمده بارش‌های کشور در دو نقطه شمال و جنوب تا جنوب شرق بیشتر اتفاق می‌افتد و در سایر نقاط یا بارش صورت نمی‌گیرد یا بسیار ناچیز و ‌پراکنده است، اظهار کرد: تیر ماه امسال در دو نقطه کشور یعنی در جنوب و جنوب شرق در استان‌های فارس، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان و در نوار شمالی کشور بارش داشتیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مرداد ماه نیز بارش‌ها به همین ترتیب خواهد بود، گفت: بارش‌هایی که امسال به‌خصوص در جنوب شرق داشتیم فراتر از حد نرمال بود اما بارش‌ها در شمال و شمال غرب کمتر از نرمال بود. با این حال مقدار بارندگی تابستانی در ایران بسیار ناچیز و کمتر از ۱۰ درصد بارش سالانه است بنابراین نباید تصور کرد که بارش‌های تابستانی می‌تواند خشکسالی را در برخی مناطق از بین ببرد. ضمن اینکه بارندگی‌هایی که در تابستان در بخش‌های جنوبی کشور رخ می‌دهد عمدتا در مناطق کوهستانی و مجاور دریا صورت می‌گیرد و عمده این بارش‌ها به‌صورت روان‌آب جاری و از دسترس خارج می‌شود.
دمای کشور امسال ۱ درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال است

به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، به‌طور کلی دمای کشور امسال حدود ۱ درجه بیش از نرمال است. تابستان امسال دمای مناطق غربی و شمال غربی ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال و دمای مناطق جنوب شرق تا شرق در حد نرمال و به‌طور کلی دمای کشور حدود ۱ درجه بیش از حد نرمال است.

وی درباره خشکسالی حاکم بر کشور توضیح داد و گفت: در تعریف خشکسالی چند مبحث وجود دارد. خشکسالی هواشناسی، خشکسالی کشاورزی،خشکسالی هیدرولوژیکی و اثرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن، که ما در کشور اکنون در دوران خشکسالی هواشناسی، کشاورزی و هیدرولوژیکی به‌سر می‌بریم. با توجه به اینکه به لحاظ هواشناسی بارندگی‌ها در کشور کمتر از نرمال بوده از مدت‌ها ‌پیش یعنی از زمستان سال گذشته وارد دوره خشکسالی هواشناسی شده‌ایم. در فصل بهار با عدم بارش و تداوم خشکسالی هواشناسی، خشکسالی کشاورزی رخ داد و ‌پس از آن با ذوب شدن اندک ذخایر برفی در ارتفاعات، دوره خشکسالی هیدرولوژیکی نیز آغاز شد.

به گفنه وظیفه، خشکسالی هیدرولوژیکی زمانی رخ می‌دهد که در ‌پی کاهش ریزش‌های جوی،  دبی و آورد رودخانه‌ها، منابع آب‌های زیرزمینی و مخازن ‌پشت سدها از حد نرمال کمتر می‌شود و اثرات ناشی از کم بارش‌ها به‌تدریج در عدم تامین مناسب آب شرب، کشاورزی و صنعت مشخص می‌شود،  همانگونه که امروزه در کشور شاهد آن هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خشکسالی تا وقوع مجدد بارش‌ها در کشور ادامه دارد، خاطرنشان کرد: بارش‌ها در ایران معمولا در فصل ‌پاییز آغاز می‌شود اما به‌نظر می‌رسد که بارندگی‌های ‌پاییز امسال دیرتر شروع شود. تمام مدل‌های هواشناسی، اقلیم‌شناسی و ‌پیش‌بینی‌های فصلی نشان می‌دهد که بارندگی‌ها طی آبان و آذر ماه سال جاری ضعیف‌تر از حد نرمال خواهد بود و ‌پاییز کم بارشی در کشور ‌پیش‌رو داریم.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه در فصل تابستان به‌دلیل بالا بودن دما و برداشت محصولات کشاورزی نیاز آبی زیاد است اما با آغاز فصل ‌پاییز دمای هوا و به تبع آن نیاز آبی نیز کمتر می‌شود، اظهار کرد: با این حال به‌لحاظ هواشناسی به‌نظر می‌رسد که خشکسالی طی تابستان امسال در کشور تداوم ‌پیدا کند و حتی به‌نظر می‌رسد تا ابتدای زمستان نیز ادامه داشته باشد، گرچه این‌ها تنها احتمالات است و نمی‌توان به‌صورت قطعی تداوم خشکسالی تا زمستان را ‌پیش‌بینی کرد.  

وظیفه در ‌پایان تصریح کرد: احتمال اینکه بارندگی‌های امسال کمتر از حد نرمال باشد، بالا است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال می‌دهیم که بارش‌های ‌پاییز کمتر از نرمال باشد. همچنین احتمال می‌دهیم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بارش‌ها در حد نرمال باشد. این احتمالات قطعا بسیار مهم و موثر خواهد بود چراکه می‌توان براساس همین آمار و احتمالات برای اقدامات مختلف در ماه‌های ‌پیش‌رو برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا