داروی جدیدی برای نابودی سرطان پستان

بر اساس یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله Science Translational Medicine، یک روش جدید برای درمان سرطان پستان می‌تواند ۹۵ تا ۱۰۰ درصد از سلول‌های سرطانی را در موش‌ها، همراه با پیشروی یا متاستاز آنها در مغز، ریه‌ها، کبد و استخوان‌ها از بین ببرد.

این داروی جدید "ارسو"(ErSO) نام دارد و قادر است به سرعت حتی تومورهای بزرگ را تا اندازه‌های غیرقابل تشخیص کوچک کند.

این مطالعه تحت نظر دانشمندان دانشگاه "ایلینوی" انجام شد. پروفسور "دیوید شاپیرو" استاد بیوشیمی و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: حتی وقتی چند سلول سرطانی پستان زنده بمانند و تومورها را قادر به رشد مجدد بیش از چندین ماه کنند، تومورهایی که دوباره رشد می‌کنند کاملاً با "ErSO" قابل درمان مجدد هستند.

وی افزود: جالب توجه است که "ErSO" باعث از بین رفتن سریع اغلب متاستازهای ریه، استخوان و کبد و جمع شدن چشمگیر متاستازهای مغزی شده است، زیرا تومورهایی که به سایر نقاط بدن گسترش یافته‌اند بیشتر مسئول مرگ‌های ناشی از سرطان پستان هستند.

رفتار این دارو منوط به پروتئین گیرنده استروژن است که در اکثر تومورهای پستان وجود دارد. این دارو هنگامی که به گیرنده استروژن متصل می‌شود، راه را برای ورود سلول‌های سرطانی به مرحله رشد سریع باز می‌کند، در عین حال آنها را از استرس اضافی محافظت می‌کند. به این مسیر، "پاسخ پیش‌بینی نشده پروتئین بازشونده"(a-UPR) گفته می‌شود که تولید پروتئین‌هایی را که سلول را از آسیب محافظت می‌کنند، تسریع می‌کند.

"شاپیرو" توضیح داد: "a-UPR" از قبل فعال است، اما در بسیاری از سلول‌های سرطانی پستان در سطح پایین فعال است. مشخص شد که این مسیر، سلول‌های سرطانی را در مقابل کشته شدن توسط داروهای ضد سرطان محافظت می‌کند.

به گفته محققان، این داروی جدید به زودی وارد آزمایشات انسانی می‌شود.

مسیر "a-UPR" در ابتدا در سال ۲۰۱۴ توسط "شاپیرو" و "نیل آندروسکا" دانشمند دانشگاه علوم پزشکی "ایلینوی" کشف شد. در آن زمان، این زوج توسعه خود را از ترکیبی اعلام کردند که قادر به هدایت مسیر "a-UPR" به سمت فعالیت بیش از حد است که می‌تواند سلول‌های سرطان پستان را که حاوی گیرنده‌های استروژن هستند، از بین ببرد.

"دارجان دوراکی" یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه گفت: از آنجا که این مسیر در سلول‌های سرطانی در حال حاضر فعال است، ما می‌توانیم آن را بیش‌فعال کنیم و سلول‌های سرطانی پستان را به سمت مرگ هدایت کنیم.

"متیو بودرو" یکی دیگر از محققان این مطالعه گفت: از آنجا که حدود ۷۵ درصد از سرطان‌های پستان گیرنده‌های استروژن دارند، داروی "ErSO" در برابر شایع‌ترین شکل سرطان پستان پتانسیل دارد. مقدار گیرنده‌های استروژن مورد نیاز "ErSO" برای هدف قرار دادن سرطان پستان بسیار کم است، بنابراین این دارو ممکن است در برابر برخی از سرطان‌های پستان که به طور سنتی بدون گیرنده‌های استروژن تلقی می‌شوند، موفق عمل کند.

به طور قابل توجهی قرار گرفتن موش‌ها در معرض میزان زیادی از این دارو هیچ گونه اثر سوء بر سیستم تولیدمثل آنها نشان نداد، همچنین این ترکیب در موش‌های صحرایی و سگ‌ها در دوزهای بسیار بالاتر از حد لازم برای درمان موثر، عملکرد خوبی داشت. این نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در مبارزه با از بین بردن سرطان پستان با کارایی بالا و حداقل عوارض جانبی است.

"شاپیرو" گفت: بسیاری از سرطان‌های پستان با این دارو فقط در عرض سه روز بیش از ۹۹ درصد کاهش می‌یابند. "ErSO" سریع عمل می‌کند و تأثیرات آن بر روی سرطان‌های پستان در موش‌ها چشمگیر است. آزمایشات بالینی انسانی با اخذ مجوزها پیش خواهد رفت و به دنبال بررسی اثربخشی "ErSO" در برابر طیف وسیع‌تری از سرطان‌هایی هستیم که حامل گیرنده‌های استروژن هستند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا