آیا نوشیدن قهوه باعث کوتاهی قد می‌شود؟

 کاترین زراتسکی، متخصص تغذیه در Mayo Clinic، اعتقاد دارد که کافئین، محرکی است که سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. اما به‌تن‌هایی نمی‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا عوامل دیگری مانند رژیم غذایی سالم و ورزش باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرند.

وی در ادامه افزود: «کافئین می‌تواند نرخ سوخت‌وساز پایه را افزایش دهد، اما سوخت‌وساز پایه درصد بسیار اندکی از کالری‌سوزی در بدن ما را تشکیل می‌دهد. این میزان آن قدر نیست که بتواند باعث کاهش وزن افراد شود. تحقیقات درباره ارتباط بین کافئین و وزن به طور قطعی مشخص نیست. بر طبق یک نظریه، کافئین اشتها را سرکوب می‌کند و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.

قهوه یا کافئین به‌ تنهایی نمی‌تواند روی رشد اثر داشته باشد. اما اگر کودکان مصرفِ نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و آب گازدار را جایگزینِ نوشیدنی‌های مقوی و مغذی کنند، آن وقت والدین باید نگران باشند که به دلیل نرسیدن مواد مغذی به بدنِ فرزندشان، فرزندشان ممکن است نتواند به آن اندازه قدی که به صورت بالقوه می‌تواند به آن برسد، دست پیدا کند.

ما نمی‌خواهیم که نوشیدنی‌های کافئین‌دار جایگزینِ نوشیدنی‌ها و غذا‌های مغذی‌ای شوند که می‌توانند رشد صحیح کودکان را به همراه داشته باشند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود کودکان و نوجوانان قهوه مصرف نکنند.

قهوه اگر به مقدار متعادل مصرف شود می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. در حقیقت، برای بسیاری از مردم، قهوه منبعِ غنیِ آنتی‌اکسیدان‌هاست؛ بنابراین اگر می‌خواهید سالم پیر شوید، باید نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها را مصرف کنید».

ادوارد جیووانوچی، استاد تغذیه و همه‌گیرشناسی در مدرسه بهداشت عمومی «هاروارد»، معتقد است که قهوه با کاهش خطر برخی سرطان‌ها و دیابت نوع دوم مرتبط است. «قهوه ترکیبات منحصربه‌فردی دارد که برای سلامتی مفید هستند. این ترکیبات شامل آنتی‌اکسیدان‌ها و ضدالتهاب‌ها است.

مصرف زیاد قهوه در برخی از افراد می‌تواند باعث افزایش فشار خون و اختلال در خواب شود. با این حال قهوه‌خور‌ها ممکن است خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را در خود کاهش دهند؛ بنابراین تا زمانی که نوشیدن قهوه در شما مشکلات حاد ایجاد نکرده است، نگران‌کننده نیست».

منبع:باشگاه خبرنگاران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا