احتمال ابتلا به نوع شدید کرونا در افراد دیابتی چقدر است؟

حدود پانزده سال است که مبتلا به دیابت نوع 2 هستم. هرچند روزانه میزان قند خون خود را کنترل و مدام پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنم اما شیوع نوع جدید ویروس کرونا این ترس را در من ایجاد کرده که آیا مبتلا به نوع وخیم ویروس کرونا می شوم یا خیر. آیا در صورت کنترل دیابت باز هم در معرض خطر نوع شدید این نوع ویروس قرار می گیرم؟

بیشتر افراد دیابتی مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری می شوند، افرادی هستند که بیماری های زمینه ای دارند و بیماری شان بد کنترل شده است؛ طبق مطالعات انجام شده، افراد مبتلا به دیابت که اغلب بر اثر کووید 19 فوت کرده اند یا در بخش آی سی یو بستری شده اند، در وهله اول قند خون شان کنترل نشده است.

اغلب هموگلوبین ای وان سی (HbA1C) در این افراد بیش از 7.5 بوده یعنی بد کنترل شده است. همچنین آنها دارای یک سری بیماری زمینه ای مانند چاقی، فشار خون و  بیماری قلبی و عروقی بوده اند بنابراین توصیه اصلی و راهکار ما در این ایام به بیماران مبتلا به دیابت این است که کمتر از منزل خارج شوند و روزانه قند خون شان را کنترل کنند. همچنین توصیه می شود این افراد در این ایام از رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح بهره مند شوند و فعالیت فیزیکی و ورزشی مطلوبی نیز داشته باشند.

*دکتر اسد الله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا