پایان رسمی آزمایش های بالینی واکسن اسپوتنیک وی تا سه ماه دیگر

به گزارش سیناپرس،این روزها کارزار مبارزه با ویروس کرونا و سویه های آن در تمامی جهان با شدت در حال اجرا بوده و واکسن های متعددی برای این مبارزه، تهیه و ارائه شده اند. در این میان تاکنون، روسیه چهار واکسن علیه ویروس کرونا به نام های اسپوتنیک وی (Sputnik V)، اسپوتنیک لایت (Sputnik Light)، اپیوککرونا (EpiVacCorona) و کویوکس (CoviVac) را تایید کرده است.

واکسن اسپوتنیک وی یکی از مهمترین واکسن های کرونا محسوب می شود که به تازگی اعلام شد نتایج نهایی آزمایش های بالینی واکسن اسپوتنیک V تا ماه اکتبر (مهرماه) آماده خواهد شد. در همین رابطه میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد نتایج آزمایش های سایر واکسن های روسی نیز به تناوب از پایان سال ۲۰۲۱ تا اوایل سال ۲۰۲۲ آماده خواهند شد.  

واکسن اسپوتنیک وی همانند واکسن آسترازنکا یا واکسن جانسون اند جانسون، نوعی واکسن وایرال‌ وکتور است به این معنا که در آن از ویروس‌ های بی ‌خطر برای حمل بخش ‌هایی از ویروس کرونا استفاده می ‌شود. به گزارش سیناپرس،به عنوان مثال، پزشکان از آدنو ویروس‌ها که ژنوم آن‌ ها نمی‌ تواند وارد کروموزوم انسان شود و تنها باعث ایجاد بیماری‌ های خفیف تنفسی و گوارشی می ‌شوند، برای حمل بخش ‌هایی از ویروس کرونا استفاده می‌ کنند. بدن انسان پس از ورود این ویروس ‌های حامل، در مقابله با ویروس کرونا واکنش نشان داده و پادتن تولید می ‌کند و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن می تواند مانع از ابتلای شدید به کرونا ‌شود.

وزیر بهداشت روسیه در چارچوب یک کارگاه در مورد واکسن هایی که توسط انجمن Znanie (دانش) و کمپین ملی ضد ویروس کرونا برگزار شد، اضافه کرد: «مشاهدات آزمایش واکسن اسپوتنیک وی در حال تکمیل است و گزارش آن تا ماه اکتبر آماده و ارائه می شود. بر این اساس پیش بینی می شود گزارش واکسن های دیگر نیز در پایان سال جاری و سه ماهه نخست سال آینده ارائه شوند.  

به گزارش سیناپرس، وی از جامعه پزشکی به خاطر نقش مهمشان در انجام مطالعات بالینی این واکسن سپاسگزاری و تأکید کرد که حجم معاینات و مشاهدات در این رابطه بسیار زیاد است.

درضمن وزیر بهداشت روسیه همچنین از همه کسانی که گزارش مشاهدات خود  در شرایط پس از واکسیناسیون را نگه می دارند نیز تشکر کرد. 

مترجم: لیلی دهقان پور
منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا