تولید محصولات لبنی مرغوب با اصلاح نژاد گاومیش ها

دکتر محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن سینا در گفتگو با سیناپرس گفت: اصلاح نژاد دام های سنگین، یکی از اهدافی بود که ما در مرکز بایوفارم برعهده داشتیم. در این مرکز پروژه تولید جنین به روش آزمایشگاهی یا خارج از رحم به منظور اصلاح نژاد گاو پیگیری می شد. این طرح با موفقیت پیش رفت و ثمره آن ایجاد یک شرکت بود؛ شرکتی که با سرمایه ای بالغ بر 100 میلیارد تومان با مشارکت سازمان اوقاف و جهاد دانشگاهی ایجاد شد و به امید خدا برکات و نتایج کارهای علمی و پژوهشی آن در صنعت دامپروری و کشاورزی را طی سال های آینده مشاهده خواهیم کرد.

وی افزود: هدف اصلی این شرکت، تولید جنین از نژادهای مرغوب و همچنین گسترش گاوهای اصلاح ژنتیک شده در کشور است. این شرکت بنا دارد با توجه به شرایط اقلیمی کشور از نظر نهادهای دامی، آب و هوایی، علوفه، مرتع و کمبود آب، نژادهای اصلاح شده ای را جایگزین کند که میزان بهره وری و میزان نیاز آن بالاتر باشد.

به گفته وی، اکنون این شرکت با کسب موفقیت های بسیار خوب در این زمینه از مجموعه پژوهشگاه ابن سینا جدا شده وبه فعالیت خود ادامه می دهد.

این دکترای تخصصی بیوشیمی بالینی اظهار داشت: از دیگر اقدامات پژوهشگاه ابن سینا در این زمینه، اصلاح ژنتیک گاومیش است. متاسفانه اخیرا شاهد صحنه های دلخراشی از مرگ گاومیش ها در استان خوزستان به علت شرایط کم آبی هستیم؛ امروزه این گاومیش ها به علت خشکی شط ها، هورها و باتلاق ها تلف شده اند.

وی درباره اهمیت این طرح گفت: گاومیش حیوان بسیار مقاومی است و اغلب از گیاهان خودرو و نیزارهای باتلاق ها تغذیه می کند. شیری که گاومیش تولید می کند در مقایسه با گاو از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالاتری برخوردار است؛ شیر گاومیش از نظر ترکیبات بسیار غنی است به همین دلیل اکنون قیمت آن دو تا سه برابر شیر گاو به فروش می رسد.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: مساله مهم این است که گاومیش ها اصلاح شده نیستند و از نظر تولید شیر، صرفه اقتصادی ندارد تا بتوانیم در دام پروری صنعتی از آنها استفاده کنیم.

صادقی بیان کرد: اکنون بخش عمده ای از فرآورده های لبنی، شیری و گوشتی را دامپروی های صنعتی تولید می کنند؛ دامپروری هایی که چندین هزار راس دام دارند و به صورت مجتمع های کشت و صنعت به فعالیت می پردازند و نیاز برخی از نهادهایشان را تامین می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در ارتباط با گاومیش این خلاء را در کشور احساس کردیم و این مساله باعث شد تا به سراغ اصلاح نژاد بومی گاومیش برویم بنابراین تعدادی گاومیش وارداتی از نژادهای اصلاح شده کشورهای ایتالیایی و بلغارستان -که تاییدیه شان را از مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی اخذ کرده اند- را تهیه کردیم و با استفاده از همان تکنولوژی سعی در تولید جنین کرده ایم تا بتوانیم نسلی از گاومیش های مقاوم و راندمان بالاتر در کشور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: گاومیش در مقایسه با گاو، دامی کمتر اهلی شده است و کار کردن با آن راحت نیست. دام هایی که امروز ما از نژاد ایتالیا و بلغارستان تکثیر می کنیم در مقایسه با بوفالوهای جنگل های آفریقا و هند اهلی تر هستند. امیدواریم این روند گسترش بیشتری پیدا کند و راندمان بسیار خوبی از نظر تعداد جنین گاومیش و میزان افزایش کیفیت آن داشته باشیم.

وی در پایان گفت: هدف اصلی ما این است که بتوانیم با مشارکت بخش های صنعتی و دامپروری، مجموعه شرکتی در حوزه گاومیش ایجاد کنیم که بتواند در این حوزه فعالیت مثمر ثمری داشته باشد.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا