رقابت ماهواره ها برای کسب اطلاعات عقب ماندگی یا رشد اقتصادی کشورها

به گزارش ایرنا از ساینس، اطلاعات برگرفته از تصاویر این ماهواره ها از آسیای جنوب شرقی نشان می دهد که استفاده از چراغ های شبانه در میانمار به دلیل قطع مکرر برق از آهنگ کند رشد اقتصادی این کشور نسبت به برآورد بانک جهانی حکایت دارد. 

در کشور آفریقایی کنیا، عکس خانه های با سقف های فلزی می تواند بیانگر عبور از مرحله فقر در این کشور باشد؛ در چین نیز صف صدها کامیون در پارکینگ کارخانه ها بیانگر رشد تولیدات صنعتی حاصل از پیشرفت های علمی این کشور است.

جیمز کرافورد (James Crawford) دانشمند و عضو پیشین ناسا می گوید، هزاران تصاویر اخذ شده ماهواره ای به صورت روزانه به همراه حجم گسترده ای از اطلاعات و نرم افزارهای مرتبط، نگاه بسیار گسترده ای در مورد تغییرات کشورها از ابعاد مختلف ازجمله علمی-اقتصادی ارائه می کند که با چشم زمینی نمی توان آن را دید.این اطلاعات برای سازمان ها و سرمایه گذاران مختلف آمریکا، اطلاعات بسیار خوب و دقیقی ارائه می کند. اکنون بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری در آمریکا از جمله فعالان در بازار بورس از این اطلاعات فرازمینی برای سرمایه گذاری های کلان و دقیق با احتمال بسیار بالا در موفقیت استفاده می کنند.

اگرچه تاکنون هیچ سازمان بین المللی در مورد تعداد دقیق ماهواره های فعال در فضا یا در مدار زمین آمار دقیقی ارائه نکرده است، اما براساس اطلاعات پایگاه خبری آمریکایی Space Exploration beta برآوردهای نیروی هوایی آمریکا حاکی از آن است که تا سال گذشته بیش از هزار و 100 ماهواره اطلاعاتی در مدارهای زمین در حال گردش و جمع آوری داده و دیتا بوده است. 

طبق این گزارش هنوز آمار دقیقی از ماهواره هایی که در فضا از کار افتاده اند در دسترس نیست اما به نظر می رسد آمار آنها از ماهواره های فعال بسیار بیشتر باشد.

براساس گزارش دیگری از این پایگاه خبری، آمارهای غیر رسمی حاکی از فعالیت 100 هزار ماهواره فعال و غیر فعال در فضااست که البته این گزارش تاکنون مورد تایید سازمان های مسوول جهانی قرار نگرفته است. 

هنگامی که ماهواره اسپوتنیک در 6 دهه گذشته برای نخستین بار دور زمین چرخید همگان تصور می کردند اطلاعات استخراج شده از آن به ارزش اقتصادی میلیاردها دلار به طور انحصاری در اختیار دولت های کشورهای توسعه یافته و شرکت های پرقدرت اقتصادی قرار دارد.اسپوتنیک نخستین ماهواره فضایی جهان بود که چهارم اکتبر 1۹۵۷ از سوی اتحاد جماهیر شوروی به مدار زمین پرتاب شد.اما اکنون افزایش آمار و فعالیت ماهواره ها چشم های ارزان در حال گردش مستمر در کره زمین را در اختیار بسیاری از کشورها و سرمایه گذاران قرار داده است.

شرکت استارتاپ آزمایشگاه سیاره در سان فرانسیسکو آمریکا که توسط تعدادی مهندسین سابق ناسا ابتدا در یک محل پارک خودرو (گاراژ) تاسیس و بعد به یک آزمایشگاه تمام عیار فضایی تبدیل شد، اکنون روزانه اطلاعات ماهواره ای بسیاری را جمع آوری و به معرض فروش می گذارد.

این شرکت اطلاعات بیش از 50 ماهواره مستقر در مدار زمین در ارتفاع 400 کیلومتری که هر 90 دقیقه، عکس هایی با رزولوشن ( درجه وضوح تصویر ) بسیار عالی را از تمام ابعاد این سیاره خاکی تهیه می کند ، مورد پردازش و بررسی قرار می دهد.

اهمیت این موضوع باعث شده است تا بسیاری از شرکت های مطرح جهانی در عرصه فناوری اقدام به سرمایه گذاری برای کسب اطلاعات از ماهواره ها کنند.

شرکت آمریکایی مایکروسافت اعلام کرده است که پایگاه جهانی ماهواره ای بلک اسکای Seattle-based BlackSky Global که توسط پل آلن بنیانگذار این شرکت تاسیس شده است از سال آینده اطلاعات متنوع و گسترده 60 ماهواره را که روزانه 40 تا 70 بار سطح کره زمین را از رویکردهای مختلف مورد رصد و عکسبرداری قرار می دهد، اخذ و پردازش می کند.

به گفته محققان ناسا در این مسیر میلیون ها تصاویر تازمانی که به اطلاعات تبدیل نشود غیرقابل استفاده خواهد بود و این دانشمندان و محققان هستند که قادر به تحلیل و تفاسیر تصاویر اخذ شده در اهداف مورد نظر خواهند بود.

محققان ناسا می گویندکه در این راستا هر تحرک اقتصادی مانند حرکت کامیون ها، کشتی ها، هواپیما و قطارها، وضعیت معادن ، انبارها ، جنگل زایی و جنگل زدایی ، شرایط آب و هوایی و محیط زیستی و … برای محققان ارزشمند و قابل تبدیل به اطلاعات مفید برای شفاف سازی اقتصادی و سرمایه گذاری بنیانی خواهد بود.

این پژوهشگران حوزه هوا- فضا می گویند، تصاویر ماهواره ای اخذ شده از تولیدات صنعتی 6 هزار تاسیسات صنعتی چین هنگامی که در یک الگوریتم و نمودار خاص قرار می گیرد بیانگر رشد اقتصادی روزافزون این کشور است که به نوعی حاکی از رشد علمی این کشور در ابعاد مختلف است که احتمال دارد در هیچ آمار و اطلاعاتی درج نشود.

با وجود پیشرفت های اخیر، هنوز نمی توان به طور 100 درصد از تصاویر ماهواره ای نتایج منحصر به فرد اتخاذ کرد به طور مثال هرگز نمی توان به صرف این عکس ها در مورد پیشرفت ها یا عقب ماندگی های علمی – اقتصادی مانند، بیسوادی، اشتغال، و … بهره گرفت بلکه باید از این تصاویر در کنار سایر اطلاعات روزآمد دیگر بهره جست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا