درگذشت دكتر عصمت ستارزاده

  • درگذشت دكتر عصمت ستارزاده

دكتر عصمت ستارزاده در سال 1290 ش در تبريز زاده شد و در سال 1316 به عنوان معلم به وزارت فرهنگ پيوست. وي پس از مدتي، تحصيلات خود را ادامه داد تا اين كه در سال 1344ش موفق به اخذ دكتراي زبان و ادبيات فارسي گرديد. دكتر ستارزاده از همان آغاز به سبب تسلطي كه بر زبان تركي اسلامبولي داشت، تلاش خويش را صرف ترجمه آثاري كرد كه دوستداران فرهنگ پربار فارسي به زبان تركي نگاشته بودند، تا بدين طريق بتواند ارتباط كهن اين دو سرزمين را گسترش بخشد. وی در اين ميان كتب متعددي ترجمه کرد كه ترجمه شرح سودي بر حافظ در چهار جلد، ترجمه شرح كبير اَنغَرَوي بر مثنوي معنوي در پانزده جلد و نيز تفسير سودي بر گلستان از آن جمله‏ اند. سرانجام دكتر ستارزاده اين محقق و مترجم معاصر در سوم مرداد ماه 1372 در 82 سالگي در تهران درگذشت.
 

  • تولد نخستين كودك لوله آزمايشي جهان

سوم مرداد برابر با ‪ ۲۵جولاي   ‪ ۲۰۰۶است. ‪ ۲۸سال پيش در چنين روزي “لوييس جوي براون”، نخستين كودك لوله آزمايشي جهان در انگلستان به دنيا آمد. دكتر “پاتريك استپتو” دانشمند و محقق پزشكي انگليسي به همراه “رابرت ادواردز”، لقاح آزمايشگاهي تخمك انسان را تكميل كردند.

  •  اختراع و آزمايش نخستین لوكوموتيو باري جهان

به دنبال تلاش پيگير و مداوم جورج استيفنسون، مهندس و مخترع انگليسي در ساخت وسيله‏اي براي انتقال و جابجايى بار، اولين لوكوموتيو بخار در 25 ژوئيه 1814م اختراع شد و در چنين روزي در حضور عده‏اي از كارشناسان امور صنعتي انگلستان و ديگر كشورهاي اروپايى آزمايش گرديد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا