تجاری سازی فرهنگ و علوم انسانی عامل توسعه است

به گزارش ایرنا سیدمحمدحسین سجادی نیری در نخستین نشست شورای راهبردی ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز با بر تاکید بر اهمیت بالای تجاری شدن دستاوردهای حوزه فرهنگ و علوم انسانی در پیشرفت کشورها،افزود:چگونگی تجاری کردن حوزه فرهنگ و علوم انسانی یکی از اصلی ترین اولویت کشورهای توسعه یافته است و طبیعی است اگر کشور ما نیز از چنین فرصتی استفاده کند می تواند هم گام با کشورهای توسعه یافته گام بردارد.

وی با اشاره به اولویت ها و راهبردهای نقشه جامعه علمی کشور، بر شکل گیری ستادهای توسعه فناوری های راهبردی مروری داشت و اظهار کرد: نظارت کننده حوزه های فناوری های راهبردی، ستادهای توسعه فناوری شکل گرفتند و ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، یکی از همین ستادهاست که نقشه جامعه علمی کشور به طور مستقیم و صراحتاً این حوزه راهبردی را مورد اشاره قرار داده است.

سجادی نیری افزود: تجاری سازی و اقتصاد حوزه فرهنگ و علوم انسانی، از اولویت هایی است که معاونت علمی و فناوری به طور جدی آن را پیگیری خواهد کرد.

وی با تاکید بر ضرورت درآمدزایی و اصلاح رویکرد حوزه علوم انسانی از حالت منفعل کنونی به حالت پویا عنوان کرد: با توجه به روشن شدن مأموریت های ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، نشست های شورای ستاد با حضور فعالین حوزه های گوناگون بخش خصوصی، دانشگاهی و نهادهای فرهنگی تشکیل خواهد شد. نکاتی که در این نشست ها مطرح می شوند می توانند راهگشا باشند و در تحقق مأوریت های این ستاد اثرگذار خواهند بود.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارای ابزارهای مشخصی است که باید ناظر بر این ابزارها، به یک راهکار مشخص در تجاری سازی علوم انسانی برسیم. هم اکنون ابزاری بسیار قدرتمند تحت عنوان قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در اختیار معاونت علمی و فناوری قرار دارد. 

وی گفت :تعریف شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری های نرم و هویت ساز و تعریف فرآیند حمایتی از شرکت ها و فعالان این حوزه ، یک از چالش هایی است که نیازمند همکاری و تقسیم وظایف اعضای شورای ستاد است.

در ادامه این نشست، اعضای شورای راهبری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، به بیان ضرورت ها و اولویت های مد نظر خود برای تحقق تجاری سازی علوم انسانی و فرهنگ پرداختند که تعریف کالای فرهنگی و هنری، هدف گذاری در حوزه اقتصاد علوم انسانی و فرهنگ، توجه به مزیت ها و پیشینه های فرهنگی کشور، تبیین شکل و میزان حضور دولت در اقتصاد این حوزه و شکل گیری فضای هم دلی میان صاحب نظران، فعالان و متولیان فرهنگ و علوم انسانی از عمده ترین مباحث مطرح شده در این نشست بود.

محور تجاری سازی دستاوردهای حوزه فرهنگ و هنر و علوم انسانی با حضور دبیر ستاد و اعضای این شورا، متشکل از کارشناسان حوزه فرهنگ، هنر و علوم انسانی برگزار شد، ضمن پیگیری مصوبات نشست های پیشین، محورهای جدید حوزه راهبردی فناوری های نرم و هویت ساز، مورد بررسی قرار گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا