فعالیت در فضای باز مغز را پویاتر می کند

به گزارش پایگاه خبری ساینس، مطالعات محققان موسسه ماکس پلانک آلمان نشان می‌دهد افرادی که به طور مستمر در بیرون از منزل فعالیت دارند،‌ مغز پویاتری دارند و از سلامت روانی بیشتری نیز برخوردارند.

در طول پاندمی کووید ۱۹، بیشتر افراد بخش اعظم وقت خود را در منزل سپری می‌کنند. این رویکرد در این شرایط ضروری است، ‌ولی نباید تبدیل به عادت شود، زیرا فعالیت منظم و سبک مانند پیاده‌روی در فضای آزاد یکی از اقدامات موثر برای افزایش سلامت عمومی بدن است.

سلامت روانشناختی نیز از دیگر مزایای فعالیت در فضای آزاد است.

محققان پیاده‌روی در فضای آزاد را یک فعالیت مفید برای سلامت می دانند.

این مطالعه با بررسی بیش از ۲۸۰ داوطلب و به مدت شش ماه صورت گرفته و نتایج اسکن مغزی نشان می‌دهد

وقت‌گذرانی در فضای آزاد تاثیر فوق‌العاده‌ای بر ماده خاکستری مغز دارد که نتیجه آن افزایش تمرکز، حافظه و سلامت روان می‌شود.

پیاده روی در فضای سبز افکار منفی را دور می‌کند
مطالعات محققان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد پیاده روی در طبیعت و فضای سبز، افکار منفی را دور می‌کند و سبب خوش بینی می‌شود.

افکار منفی تکراری که معمولا نشخوار فکری (rumination) نامیده می‌شوند، یکی از مهمترین دلایل بروز افسردگی هستند.

مطالعات نشان می‌دهد پیاده روی در طبیعت و فضای سبز، این افکار منفی و تکراری را به طور کلی از ذهن پاک می‌کند. در ادامه این تحقیقات آمده است که پیاده روی در زمین‌های ورزشی و خشک این تاثیر را ندارد.

شهرنشینی و زندگی در مکان های شلوغ و پرتردد، احتمال بروز انواع بیماری های روانی و استرس را افزایش می‌دهد و یکی از روش‌های غلبه بر این عارضه، پیاده‌روی در طبیعت است. پیاده روی علاوه بر تاثیر مثبت در روح و روان، بر سلامتی و طول عمر نیز تاثیرگذار است.

مطالعه محققان دانشگاه کمبریج انگلیس نشان می‌دهد که حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی سریع روزانه از مرگ زودرس و اضافه وزن پیشگیری می‌کند.

نتایج این مطالعه که به مدت ۱۲ سال به طول انجامیده است نشان می‌دهد که کم تحرکی خطرناک‌تر و کشنده‌تر از اضافه وزن است.

به علاوه پژوهش های محققان فرانسوی نشان می دهد که حداقل چهار ساعت پیاده روی در هفته، خطر بروز سرطان سینه را ۱۰ درصد کاهش می دهد.

در این تحقیق آمده است که سالانه در اروپا حدود ۶۷۶ هزار نفر جان خود را بر اثر کم تحرکی از دست می‌دهند؛ در حالی که ۳۳۷ هزار نفر به دلیل چاقی و اضافه وزن می‌میرند.تحقیقات نشان می‌دهد متاسفانه عادت‌های غذایی و کم تحرکی در خانواده از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و فرزندان این عادت‌ها را از خانواده خود به ارث می‌برند.

استفاده بی رویه از تکنولوژی‌های نظیر تبلت، لپ‌تاپ و تلفن همراه، یکی از مهمترین دلایل کم تحرکی و اضافه وزن است. نتایج این مطالعه در نشریه The World Journal of Biological Psychiatry منتشر شده است.

 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا