پارگی پرده گوش چیست و چه علائمی دارد؟

در صورت پارگی پرده گوش کیفیت و وضوح صدا کاهش می باید و فرد به کم شنوایی دچار می شود. پارگی پرده گوش معمولاً طی چند هفته بدون دخالت پزشک بهبود می یابد. اما بعضی اوقات برای بهبودی به جراحی ترمیم نیاز دارد.

•    پارگی پرده گوش چیست؟
•    علل پارگی پرده گوش
•    علائم پارگی پرده گوش
•    چه موقع به پزشک مراجعه شود
 

پارگی پرده گوش چیست؟

پرده گوش دارای بافتی نازک و از جنس بافت پیوندی است. در صورتی که امواج صدا به پرده گوش برخورد کنند منجر به ارتعاش این لایه می شوند. پرده گوش ارتعاشات را به استخوانچه های گوش میانی انتقال می دهد. به این ترتیب می تواند صدا را به درستی به اعصاب شنوایی منتقل کند.
در صورتی که پرده گوش بنا بر هر عللی، دچار پارگی وشکاف شود؛ عملکرد آن در زمینه انتقال صدا کاهش می یابد. پارگی گوش به ندرت می تواند منجر به کاهش شنوایی دائمی یا ناشنوایی شود.

علل پارگی پرده گوش

دلایل پارگی پرده گوش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت گوش میانی (اوتیت میانی)

عفونت باعث جمع شدن مایعات چرکی در پشت پرده گوش می شود. فشار این مایعات می تواند پرده گوش را پاره کند.

  • باروتروما

هنگامی که فشار هوا در گوش میانی و محیط، خارج از تعادل باشد؛ باروتروما اتفاق می افتد. در این حالت اگر فشارشدید باشد، می تواند پرده گوش را پاره کند.

  • حوادث دیگری که می تواند باعث تغییرات ناگهانی فشار  و احتمالاً پارگی پرده  گوش شود ، شامل غواصی و ضربه مستقیم به گوش مانند ضربه کیسه هوا خودرو است.

علائم پارگی پرده  گوش

پارگی پرده گوش همانند سایر بیماری ها نیز علائمی را از خود نشان می دهد. درد یکی از اصلی ترین علائمی است که گوش از خود بروز می دهد. سایر علائم و نشانه های پارگی پرده گوش عبارتند از:
•    درد گوش( سریعا فروکش می کند)
•    تخلیه مخاط ، پر چرک یا خون آلود از گوش
•    کاهش شنوایی
•    صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
•    سرگیجه
•    حالت تهوع یا استفراغ

درمان پارگی پرده گوش

درمان های پارگی پرده گوش عمدتا برای رفع درد و از بین بردن یا جلوگیری از عفونت انجام می شود.

ترمیم پرده گوش

اگر گوش به خودی خود ترمیم نشود، پزشک انجام جراحی ترمیمی را برای پرده گوش توصیه می کند. در این جراحی که عموما سرپایی انجام می شود؛پزشک یه لایه به عنوان وصله روی سوراخ یا پارگی پرده گوش قرار می‌دهد.

آنتی بیوتیک ها

مصرف آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت هایی که منجر به پارگی پرده گوش می شود؛ از بین ببرد. آنها همچنین از گوش در برابر ایجاد عفونت های جدیدی که در اثر ایجاد سوراخ ممکن است به وجود آید، محافظت می کنند. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی یا قطره گوش دارویی تجویز کند.

عمل جراحی

ممکن است برای ترمیم سوراخ در پرده گوش جراحی لازم باشد. جراحی ترمیم پرده گوش، تمپانوپلاستی نام دارد. در حین تمپانوپلاستی ، جراح شما از ناحیهپشت گوش، بافتی گرفته و آن را بر روی سوراخ پرده  گوش شما پیوند می زند.
پزشکان تیم کلینیک گوش تهران با سابقه طولانی بیست ساله جراحی های گوش می توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند.

درمان های خانگی

در خانه می توانید درد پارگی پرده گوش را با کمپرس گرم، کاهش دهید. قرار دادن کمپرس گرم و خشک روی گوش چند بار در روز می تواند به کاهش درد گوش کمک کند.

بهتر است از فین کردن خود داری کنید. دمیدن بینی باعث ایجاد فشار در گوش می شود. افزایش فشار می تواند دردناک باشد و درمان پرده گوش را به تعویق بیاندازد.

از مصرف قطره های گوش بدون نسخه پرهیز شود.

چه موقع به پزشک مراجعه شود

در صورت مراقبت از شنوایی و جلوگیری از آسیب آن، به راحتی می توان از پارگی پرده گوش جلوگیری کرد. بسیاری از عفونت هایی که باعث پارگی می شوند در خانه با استراحت و نگه داری از گوش قابل درمان هستند.
گوشهای میانی و داخلی از ساختارهای ظریفی تشکیل شده اند که به آسیب یا بیماری حساس هستند. با این حال، اگر بیش از چند روز متوجه ترشح از گوش خود شدید یا دچار درد گوش شدید هستید، به پزشک مراجعه کنید.

 

در نتیجه

 کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش و حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.
کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا