کاهش هزینه تولید برق در نیروگاه طرشت با محصولی ایرانی

نوعی محصول نانو برای کمک به بهینه‌سازی نیروگاه برق طرشت استفاده شده است. این محصول با ایجاد نانوپوشش و نانوفیلم روی سطح قطعات مورد استفاده در نیروگاه، سطح تماس را افزایش داده و امکان تماس بیشتری میان آب یا هوا با این قطعات ایجاد می‌شود. با این کار راندمان مبدل‌های حرارتی بهبود می‌یابد.

نیروگاه طرشت به منظور بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش هزینه تولید برق، از پوشش‌های نانومتری ایرانی استفاده می‌کند. استفاده از این نانوپوشش‌ها بر روی لوله‌های کندانسور، موجب افزایش راندمان این مبدل‌های حرارتی و کاهش افت خلأ در آن‌ها می‌شود. نیروگاه طرشت اولین و قدیمی‌ترین نیروگاه حرارتی کشور است که قدمت آن به ۶ دهه می‌رسد و یکی از نیروگاه‌های راهبردی در صنعت برق کشور است.

کندانسور به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های نیروگاه‌های برق است که با استفاده از این فناوری، میزان خلأ کندانسور بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.

مهندس آهی، مدیر فنی و برنامه‌ریزی نیروگاه طرشت با بیان اینکه ما از سال ۹۱ اقدام به استفاده از پوشش نانوسیال در این نیروگاه کردیم، گفت: آزمایش‌ها نشان داد که استفاده از این نانوسیال موجب کاهش یک تا دو درجه‌ای دمای روغن می‌شود و در نتیجه به ما ثابت شد که استفاده از نانوسیال‌ها می‌تواند موجب کاهش تعمیرات و هزینه‌های نیروگاه شود.

به گزارش ستاد نانو، مهندس میرزایی از محققان شرکت سازنده این محصول، خاطر نشان کرد: خوشبختانه به ما این اجازه داده شد تا از نانوسیال ابتدا در کولرهای روغن استفاده شود و بعد از آن برای کندانسورها استفاده کردیم. امیدواریم بتوانیم این فناوری را در سایر نیروگاه‌ها نیز استفاده کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا