کاهش سالانه 87 هزار کیلومتر مربع از مساحت برف و یخ زمین

 براساس نتایج مطالعات انجام شده توسط دانشگاه لانژو چین، طی سال‌های ۲۰۱۶-۱۹۷۹، سالانه به طور متوسط حدود ۸۷ هزار کیلومتر مربع از کریوسفر (منطقه ای از زمین پوشیده شده از برف و یخ) کره زمین، ذوب شده که علت آن نیز گرم شدن کره زمین است.

آخرین مطالعه انجام شده توسط دانشگاه لانژو نشان داد، در طول دوره ۲۰۱۶-۱۹۷۹ به طور متوسط ​​سالانه کریوسفر جهان ۸۷ هزار کیلومتر مربع کاهش یافته است.

به گفته کارشناسان، کریوسفر یا «یخ کره» که در برگیرنده  یخ های موجود در سطح کره زمین است، بیشترین نقش را در انعکاس امواج رسیده به سطح زمین ایفا می‌کند.

ژانگ تینگ جون، استاد دانشکده علوم زمین و محیط زیست دانشگاه لانژو گفت: این مطالعه اهمیت ارزیابی کریوسفر را به طور کلی برجسته می‌کند و راهی برای تخمین کمی تغییرات کلی آن ارائه می‌دهد.

به گفته پنگ شیائوکینگ، نویسنده اصلی این تحقیق، این یافته‌ها همچنین در ارزیابی جامع کریوسفر در جهان پیشگام است.

محققان می‌گویند، کریوسفر جهانی، مناطقی با آب منجمد، تقریباً سه چهارم آب شیرین زمین را در خود جای داده و نقش عمده‌ای در سیستم آب و هوایی زمین دارد.

نویسنده اصلی این تحقیق یادآور شد: کریوسفر  یکی از حساس‌ترین شاخص‌های آب و هوایی است. تغییر آن نشان دهنده یک تغییر عمده جهانی و نه صرفا تنها یک مسئله منطقه‌ای است.

محققان دانشگاه لانجو یک برآورد جامع را تعیین کرده و تغییرات کمی را در کره زمین به دلیل تغییر اقلیم تعیین می‌کنند. این مجموعه داده به مطالعه بیشتر تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر روی انجماد و حتی اکوسیستم‌ها، تبادل کربن و چرخه‌های زندگی کمک خواهد کرد.

نتایج این تحقیق در مجله «Earth's Future» منتشر شده است.

منبع:فارس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا