هفته کاری چهار روزه عملکرد کارمندان را افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس، یا معرفی یک طرح آزمایشی که در ایسلند مطرح شده و بر اساس آن ایده ۴ روز کاری در هفته صورت گرفت، مشخص شد راندمان کار افراد نسبت به ۵ روز یا ۵ و نیم روز در هفته بسیار بالاتر می رود. 

نتایج این پروژه آزمایشی چهار ساله که روی ۲ هزار ۵۰۰  کارگر در تعدادی از بخش های ایسلند انجام شد و در هفته گذشته منتشر شده، نشان داد که کارمندان در این شرایط کاری رفاه بیشتری داشته، تعادل کار و زندگی بهتری را تجربه کرده و روحیه همکاری بهتری در محل کار را نشان می دهند. گفتنی است  همه این موارد با حفظ استانداردهای عملکرد و بهره وری موجود در شرکت ها همراه بوده است.

یکی از نمونه های موفق این طرح، الکساندر ویگنولا کوته (Alexandre Vignola Côté) و شریک تجاری اش فرانسیس کمبل (Francis Campbell) هستند که به کارمندانشان یک هفته کاری چهار روزه ارائه کردند که یک راهکار موثر برای افزایش عملکرد مجموعه بوده است.به گزارش سیناپرس، این زوج با تاسیس مجموعه Expedibox، استارتاپی مستقر در شهرک های شرقی مونترال، قفسه های هوشمندی را ایجاد می کنند که به افراد امکان می دهد از طریق ایمیل از زمان دریافت بسته های پستی خودمطلع شوند.

آنها تصمیم گرفتند که به کارمندان خود یک هفته کاری ۳۲ ساعته ارائه کنند، در این شرکت ساعت کاری از ۹ و نیم صبح تا ۳ و نیم بعد از ظهر بوده و کارمندان از دوشنبه تا پنج شنبه در شرکت حضور دارند.

ویگنولا کوته در این رابطه تاکید کرد: «ما همیشه سعی می کنیم راهی برای کارآیی بیشتر، سریع تر، بهره وری بیشتر در زمان کمتر پیدا کنیم.»
لازم به توضیح است که یافته های پژوهشگران ایسلندی با آزمایش های مشابهی که در سال های اخیر در سراسر جهان انجام شده است، همخوانی دارد.

در ماه ژوئن، مجله تایم مقاله ای را با عنوان همه گیری نشان داد که چقدر از مشاغل خود متنفر هستیم، منتشر کرد. در این مقاله عنوان شد اکنون ما فرصتی برای بازآفرینی محیط کار خود داشته و هفته گذشته نیز  ووکس (Vox) مقاله ای با عنوان هفته کار پنج روزه را منتشر کرد.

صبا خان (Sabaa Khan) یکی از دیگر کارفرمایانی است که این طرح را اجرا می کند. و از ابتدای  تأسیس شرکت خود در سال ۱۹۹۷ میلادی یک هفته کاری چهار روزه را اجرا کرده است.

خان مدیر کل بنیاد دیوید سوزوکی در استان های کبک و آتلانتیک کانادا است. وی در این رابطه می گوید: این بنیاد برای اینکه کارمندان چهار روز در هفته، عملکرد کاری بهتری داشته باشند نیازی به مطالعه ندارد. ما به تغییرات پیش رونده جامعه نگاه می کنیم، این همان چیزی است که بنیاد همیشه به دنبال آن بوده است. ماموریت ما حمایت و حفاظت از طبیعت و دور شدن از الگوهای مضر تولید و مصرف است. این سیاست همچنین به معنای تغییر روش کار ما است.»
ژان نیکلاس ریت (Jean-Nicolas Reyt)، استادیار رفتار سازمانی در دانشگاه مک گیل که تحقیقاتش در زمینه آینده کار متمرکز است، می گوید هفته کار پنج روزه اقدامی است که برای نخستین بار حدود یک قرن پیش اجرا شده است.

به باور این متخصص، سیستم ۵ روز کار هشت ساعته فاقد بازدهی لازم است. وی افزود که نسل های جوان به دنبال انعطاف پذیری بیشتر در برنامه های کاری و محیط های خود هستند. به گزارش سیناپرس، در گذشته باورها به شکلی بود که سخت کوشی کلید موفقیت است اما امروزه جوانان متوجه می شوند که خوشبختی ترکیبی از کار و زندگی است و سعی دارند که به آن برسند. نکته جالب توجه این است که  چهار روز کار در هفته موجب کاهش تولید نشده و بالعکس، کارایی افراد را بیشتر می کند.

به اعتقاد ژان نیکلاس ریت، سیاست هفته کار پنج روزه در آینده منسوخ می شود زیرا امروزه اکثر زوجین شاغل بوده و  بنابراین برای آن ها ایجاد تعادل در رشد شغلی با خانواده سازی دشوار است.

به گزارش سیناپرس، به گفته ویگنولا کوته، وی متوجه شده است کارگران باتجربه تر در شرکت او کسانی هستند که خواهان انعطاف پذیری بیشتر بوده، در حالی که کارمندان جوان بیشتر نگران کسب درآمد کافی هستند. کوته معتقد است که این مدل برای شرکتش موفقیت آمیز بوده است و انتظار دارد که این طرح به یک هنجار جدید تبدیل شود.

مترجم: زهرا همراز
منبع: cbc
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا