میزان موفقیت زایمان در گرو سلامت قلب مادر

به گزارش سیناپرس،در این تحقیق، محققان به سرپرستی دانشگاه نورث وسترن واقع در شیکاگو ایالات متحده، وجود چهار عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی در زنان را قبل از بارداری بررسی کردند. این عوامل شامل وزن بدن ناسالم، سیگار کشیدن، فشار خون بالا و دیابت بودند.

بنا بر یافته‌های این پژوهش، احتمال بروز عوارض کلیدی بارداری نظیر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مادر (ICU)، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و مرگ جنین با افزایش تعداد عوامل خطر قلبی عروقی قبل از بارداری افزایش می‌یابد.

مجریان این تحقیق می گویند: «وجود عوامل خطر قلبی عروقی فردی مانند چاقی و فشار خون بالا قبل از بارداری، می‌تواند با نتایج ضعیفی برای مادر و نوزاد همراه باشند. بر این اساس، بهبود سلامت کلی قلب قبل از بارداری باید در اولویت باشد».

در این مطالعه، محققان داده‌های مادر و جنین را از مرکز ملی آمار بهداشت ایالات متحده (NCHS) جمع آوری کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند. این اطلاعات، تمام تولدهای زنده و مرده را پس از 20 هفته حاملگی از سال 2014 تا 2018 جمع آوری کرده بودند.

بر اساس این ارزیابی‌ها، زنانی که هر چهار عامل خطر را دارند در مقایسه با آن‌هایی که هیچ عامل خطری قبل از بارداری نداشته‌اند تقریباً شش برابر خطر بیشتری برای پذیرش در ICU، چهار برابر خطر بالاتر برای تولد زودرس و سه برابر خطر بالاتر برای وزن کم نوزاد هنگام تولد داشته‌اند. ضمن آن که خطر مرگ جنین در زایمان چنین زنانی، نزدیک به نه برابر بیشتر بوده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که هرچه تعداد عوامل خطر قلبی پیش از بارداری، بیشتر باشند، احتمال وقوع مشکلات پس از زایمان برای مادر و نوزاد نیز بیشتر خواهد بود.به گزارش سیناپرس، نتایج علمی پژوهشی فوق را نشریه European Journal of Preventive Cardiology وابسته به انجمن قلب اروپا (ESC) منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا