مغز کودکان جور دیگری حساب و کتاب می‌کند!

به گزارش سیناپرس، در سیستم عصبی ما، مولکول‌های مختلفی وجود دارند که هر یک به انجام وظیفه خاصی مشغول هستند. در این میان، دو انتقال دهنده عصبی GABA و گلوتامات حاضر هستند که نقشی مکمل یکدیگر را ایفا می‌کنند. GABA سلول‌های عصبی را مهار می‌کند، در حالی که گلوتامات آن‌ها را فعال می‌سازد.

بر اساس تحقیق جدیدی که توسط محققان بین المللی و به سرپرستی دانشگاه آکسفورد انگلستان انجام شده و نتایج آن، اخیراً در نشریه معتبر PLOS Biology منتشر شده‌اند، پژوهشگران نشان داده‌اند که سطح این دو انتقال دهنده عصبی در داخل حفره مغز می‌تواند توانایی فرد در ریاضیات را پیش بینی نماید.

این مطالعه همچنین نشان داده است که روابط بین دو این انتقال دهنده عصبی با میزان تسلط شخص در علم ریاضیات، با رشد کودکان و ورود آن‌ها به بزرگ سالی تغییر می‌کند.

این محققان برای انجام مطالعه خود، سطح دو انتقال دهنده عصبی GABA و گلوتامات را در 255 نفر از کودکان شش ساله گرفته تا دانشجویان دانشگاه اندازه گیری کردند. این شرکت کنندگان در دو آزمون ریاضی شرکت کردند و رابطه بین عملکرد آن‌ها در حل مسائل ریاضی با سطح انتقال دهنده‌های عصبی مورد اشاره ارزیابی شد.

تیم پژوهشی دریافت که در کودکان، سطوح بالاتر GABA در داخل حفره سمت چپ مغز با تسلط بیشتر بر ریاضیات ارتباط دارد، در حالی که عکس این مورد در مورد گلوتامات صادق بود.به گزارش سیناپرس،اما در بزرگ سالان، نتایج تقریباً مخالف بود و غلظت کم GABA و غلظت بالای گلوتامات به تسلط بیشتر بر ریاضیات مربوط بود.

همچنین از آنجا که شرکت کنندگان دو بار با فاصله تقریبی 1.5 سال مورد آزمایش قرار گرفتند، محققان توانستند نشان دهند که سطح انتقال دهنده عصبی در زمان اولین آزمایش می‌تواند موفقیت ریاضی را در تاریخ بعدی پیش بینی کند.

این مطالعه طولی که مستقیماً در انسان‌ها انجام شده، به محققان کمک می‌کند تا رابطه بین یادگیری و انعطاف پذیری مغز را به ویژه در دوره‌های بحرانی که ممکن است سال ها طول بکشند، درک نمایند.

به گزارش سیناپرس،به گفته این محققان، یافته‌های فوق که نشان از انعطاف پذیری مغز دارند، می‌توانند پیامدهای مهمی در توسعه برنامه‌های مداخله‌ای مبتنی بر مغز داشته باشند که در آینده بایستی مورد بررسی بیشتر قرار بگیرند.