جهت یاب نیروگاه خورشیدی با راندمان بالا ساخته شد

امیررستمی، رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان در پارک علمی و فناوری خوزستان و مجری طرح « ساخت جهت یاب نیروگاه های (فتوولتائیک) خورشیدی» در گفتگو بامهر گفت: موضوعی که در نیروگاه­ های خورشیدی حائز اهمیت است، جهت گیری مداوم پنل ها به سمت خورشید برای جذب حداکثر پرتوهای عمودی خورشید و به دنبال آن افزایش راندمان نیروگاه است از این رو در این شرکت موفق شدیم جهت یاب های نیروگاه خورشیدی بسازیم که ۱۸ درصد تولید انرژی نیروگاه های خورشیدی را افزایش دهد.

وی عنوان کرد: با توجه به حرکت وضعی زمین در طول روز و تغییر موقعیت خورشید از دید ناظر ساکن زمینی، در برخی از نیروگاه های خورشیدی با هدف افزایش بازده، وسیله ای تحت عنوان جهت یاب استفاده می شود که کار آن فرمان تغییر جهت پنل های نیروگاه و قراردادن مداوم آنها رو به خورشید است، به همین دلیل این جهت یاب برای قرار دادن پنل خورشیدی متناسب با زاویه خورشید طراحی و ساخته شده است.

رستمی با بیان مثالی بر ضرورت وجود جهت یاب های خورشیدی تاکید کرد و گفت: زاویه پنل خورشیدی نسبت به سطح افق در طول و عرض جغرافیایی شهر اهواز، در فصل زمستان (دی ماه) ۵۵ درجه و در تابستان (تیر ماه) ۸ درجه است که این زاویه در طول روز و در راستای شرقی-غربی، ۶۰ درجه نسبت به جنوب تغییر می کند. به همین دلیل نیروگاههای خورشیدی این منطقه باید مجهز به جهت یاب دو محوره باشند.

وی با تاکید بر اینکه بالا بودن هزینه نصب نیروگاه خورشیدی (فتوولتائیک)، همواره مهمترین عامل بازدارنده گسترش استفاده از این منبع انرژی بوده است، یادآورشد: به منظور کاهش اثر این عامل اقدامات مختلفی صورت می گیرد که از جمله آنها می توان به اعمال سیاست های حمایتی از سوی دولت و همچنین افزایش بازده نیروگاه با هدف بالا بردن توجیه اقتصادی و به دنبال آن گسترش استفاده از این منبع پاک انرژی اشاره کرد.

رستمی اظهار داشت: با توجه به هزینه بالای نصب نیروگاه های فتوولتائیک، افزایش بازده این نیروگاه ها می تواند کمک زیادی به افزایش استفاده از این منبع تجدیدپذیر کند.

وی با بیان اینکه این مدل قابلیت کنترل زاویه پنل های نیروگاه خورشیدی به صورت یک محوره و دو محوره، با دقت بالا را دارد، گفت: از مزایای این دستگاه می توان به دقت بالا و عدم نیاز به کالیبراسیون و تنظیم اولیه اشاره کرد.

رستمی با اشاره به اینکه قیمت این دستگاه حدود نصف نمونه مشابه خارجی است، افزود: نتایج آزمایش های عملی صورت گرفته بر روی این دستگاه نشان می دهد که استفاده از آن می تواند تا ۱۸ درصد انرژی تولیدی نیروگاه فتوولتائیک را نسبت به حالت ثابت پنل ها افزایش دهد. همچنین این میزان افزایش انرژی معادل ساخت یک نیروگاه ۳.۵ کیلووات در کنار نیروگاه ۲۰ کیلووات موجود است.

وی تاکید داشت: با توجه به سیاست های اخیر دولت مبنی بر افزایش استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی، در چند سال گذشته نصب نیروگاه های خورشیدی در سطح کشور افزایش داشته که انتظار می رود این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.

به گزارش مهر، نتایج حاصل از تحقیق فوق به صورت مقاله در پنجمین کنفرانس بین المللی نیروگاه های کشور ارائه شده است. نمونه اولیه طرح جهت یاب نیروگاه خورشیدی در سال ۱۳۹۱ به عنوان پروژه دانشجویی و با راهنمایی دکتر محمود جورابیان عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران به صورت جهت یاب یک محوره طراحی و ساخته شد. آخرین مدل این جهت یاب با نام ETP-TRC۱۱  در نمایشگاه و جشنواره علم تا عمل ارائه شد. اکنون نمونه پیشرفته و دومحوره این جهت یاب با امکانات بیشتر ارائه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا