درآمدی بر جریان شناسی فرهنگی بین المللی معاصر

 دکتر محمدرضا دهشیری مولف کتاب و معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در خصوص تالیف این کتاب گفت: هدف  از بررسی و پژوهش در مورد روند کنونی نظام بین‌الملل در عرصه فرهنگی از بعد نظری، دستیابی به نظریه یا الگوی مفهومی خاص متناسب با تحولات فرهنگی بین‌المللی و از بعد عملی، شناخت واقعیت‌های فرهنگی بین‌المللی در نظام بین‌الملل با توجه به پیچیدگی، شفافیت، درهم‌تنیدگی و آسیب‌پذیری تحولات فرهنگی بین‌المللی است.

دکتر دهشیری در گفتگو با خبرنگار سیناپرس افزود: بیشتر کتاب هایی که تا کنون در باب جریان شناسی در کشور مطرح شده ،جنبه داخلی دارند. یعنی به نوعی جریان شناسی احزاب و جریان شناسی فکری یک مملکت هستند.اما آنچه که من مایل بودم در این کتاب عرضه کنم،این است که بتوانم کلان روندهای جهانی را برای دانش پژوهان روابط بین الملل تبیین کنم و نشان بدهم که روابط بین الملل برآیند نیروهای متخالف  است.

وی در ادامه تاکید کرد : ما در روابط بین الملل در دوران گذار زندگی می کنیم و برای آن مرزی مستقر نشده است.بنابراین روندهای فعلی در روابط بین الملل به صورت روندهایی سیال هستند که به نوعی در عرصه تعارض ، تضارب و تخالف این روند ها،امکان تحقیق روندهای سنتز گونه وجود دارد.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خاطر نشان کرد: اگر شاهد تعارض ظاهری جهانی شدن و منطقه گرایی هستیم؛منطقه گرایی نوین به عنوان سنتز جهانی شدن و منطقه گرایی شدن می تواند این دو جریان متخالف را به هم نزدیک کند.

وی تصریح کرد:  ما شاهد این هستیم که برخی جریان های بین المللی درصدد مهندسی سازی و همگن سازی  هستند و برخی تکیه بر تنوع فرهنگی می کنند .امکان اینکه جریان ثالثی تحت عنوان هم افزایی فرهنگ ها شکل بگیرد وجود دارد که بتواند دو نیروی متخالف را به یک جریان همسو نزدیک کند بنابراین امکان اینکه نیروهای مایل به مرکز را در فرآیندی به هم نزدیک کنیم،وجود دارد.

دکتر دهشیری افزود: بنابراین  دانشجویان می توانند احساس کنند این نیروهای متخالف می توانند در آینده به نظم نوینی منجر شوند .جمهوری اسلامی ایران می تواند در این فرآیند نقش آفرین باشد و هم در عرصه نظریه پردازی گام هایی موثر بردارد.همچنین دراین صورت جمهوری اسلامی ایران میتواند در عرصه بین المللی از این کلان روندها برای سیاست خارجی و مناسبات بین المللی بهره گیرد.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي درادامه درباره این کتاب گفت:  فرهنگ در معنای عام خود بیانگر شیوه زندگی اعضای یک جامعه است، و در معنایی خاص، نظامی معنایی است که در دل تاریخ شکل گرفته و به امروز رسیده است. در این معنا، فرهنگ یک امر ارتباطی به  شمار می رود و فرهنگ و ارتباطات دو موضوع عمیقا به هم پیوسته هستند. فرهنگ از خلال ارتباطات شکل می گیرد و ارتباطات در بستر فرهنگی و براساس رویه های ممکن در یک فرهنگ، تعریف و برقرار می شود.

وی افزود: در دنیای جدید، دو تحول مهم رخ داده که پیامدهای بسیاری برای حیات فرهنگی جوامع داشته است: از یک  سو فرهنگ های بشری دچار تحول و تغییرات سریع و وسیعی شده اند، و از سوی دیگر به  دلیل تغییر نظام های ارتباطی و تغییر معنای زمان و فضا، شاهد حضور هرچه بیشتر پدیده های فرهنگی متعلق به جوامع دوردست در فرهنگ های نزدیک و خودی هستیم. در نتیجه این دو تحول که می توان مهم ترین بازنمود آنها را در مفهوم جهانی  شدن دید، شاهد نوعی دیالکتیک دائمی میان امر محلی و امر جهانی هستیم. این موضوع بیش از همه، بیانگر اهمیت و اولویت ارتباطات میان فرهنگی برای وضع امروز بشری است.

دهشیری تصریح کرد: وضعیت بشر در عصر جهانی  شدن، موید شرایطی است که به  واسطه فشردگی زمان و فضا، مسئله فرهنگ نقش هرچه بیشتری در شکل  دهی به سایر عرصه های زندگی داشته باشد. لذا کنشگران عرصه  هایی مانند اقتصاد و سیاست، هرچه بیشتر به اهمیت فرهنگ پی برده اند. این مسئله در فضای روابط بین  المللی که در کنه خود متضمن ارتباط میان فرهنگی در راستای مناسبات و مقتضیات قدرت است، اهیمتی ویژه دارد.

وی گفت : بر این اساس روندها و فرآیندهای بین المللی به نوبه خود جریان های فرهنگی ای هستند که از یک سو متاثر از شرایط فرهنگی جهان امروز بوده و از سوی دیگر نقشی کلیدی در ساختن جهان آینده دارند. به همین دلیل جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین  المللی ضرورت خاصی می  یابد.

دکتر دهشیری در پایان تاکید کرد :  امید است که کتاب حاضر بتواند گامی برای توسعه مطالعات فرهنگی بین الملل و جریان شناسی فرهنگی برای محققان و دانشجویان رشته های مربوط باشد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا