استئوپوروز، فاکتور مهمی در افزایش میزان مرگ و میر است

 هدف از این مطالعه اندازه گیری سطح سرمی ویتامین B12، هموسیستئین و فولات در زنان یائسه به منظور یافتن ارتباطی با میزان شاخص های تراکم استخوانی و استئوپروز است که توسط دکتر فاطمه گل گیری فوق تخصص غدد درون ریز، عضو مرکز تحقیقات غدد، انستیتو غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران، استادیار و جمعی از همکارانش انجام شده است.

این پژوهشگران دریافته‌اند فاکتورهای متعددی متابولیسم استخوان را تحت تاثیر قرار می دهند که باعث افزایش ریسک شکستگی‌های استخوانی می‌شوند و اخیرا مشخص شد که افزایش ملایم هموسیستئین ریسک فاکتوری برای شکستگی های استخوان است که میزان آن با افزایش سن زیاد می شود. همچنین میزان آن به طور معکوس با سطوح فولات و ویتامین B12 که فاکتورهای اساسی برای متیلاسیون دوباره آن به متیونین می باشند ، ارتباط دارد.

هنوز مشخص نیست افزایش ریسک شکستگی های استخوانی به دلیل افزایش هموسیستئین باشد یا کاهش B12 و فولات.در طی مطالعه مقطعی 157 نفر از زنان یائسه مراجعه کننده به درمانگاه انستیتو غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران با توجه به کرایتریا های ورودی و خروجی وارد مطالعه شدند.

معیارهای ورود زنان یائسه با حداقل سن یائسگی 2 سال بودند و معیار خروج بیماری های آندوکرین، سابقه مصرف دارو، سابقه مصرف مکمل، کلسیم، B12، ویتامین های گروه B، سطح ویتامین B12، فولات، هموسیستئین ، کلسیم و فسفر اندازه گیری شد.یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که میزان تراکم استخوان در هیچ یک از نقاط فمور(استخوان ران)، مهره های کمری و گردن فمور ارتباط آماری معناداری دیده نشد. همچنین ارتباط سطح سرمی ویتامین B12 ، هموسیستئین و فولات با شاخص های دانسیته استخوانی از نظر آماری معنادار نبود.

در مطالعات گذشته رابطه میان سطح هموسیستئین و دانسیته استخوانی نامشخص و متناقض بوده است. به نظر می رسد عادات غذایی، تفاوت های نژادی و ویژگی‌های جمعیتی از قبیل سن، جنس و غیره می تواند نتایج مطالعات را تحت تاثیر قرار دهد. خلاصه این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا