برگزاری نخستین جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی با تشریح محوریت اصلی نخستین دوره از جشنواره «ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی» معتقد است؛ خمیرمایه اصلی صنایع فرهنگی ایده‌های نو در فرهنگ است و ما تا ایده فرهنگی نداشته باشیم، محصول فرهنگی هم نداریم.

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به محوریت اصلی نخستین دوره از جشنواره «ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی» که به مناسبت سالروز تشکیل جهاددانشگاهی برگزار می‌شود گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر صنایع  فرهنگی موضوع مهمی در فرهنگ کشور شمرده‌شده است؛ به‌گونه‌ای که امروزه در ادبیات رایج توسعه ایران این موضوع (صنایع فرهنگی) بیش از گذشته ترویج می‌شود. به اعتقاد من خمیرمایه اصلی صنایع فرهنگی ایده‌های فرهنگی است و ما تا ایده فرهنگی نداشته باشیم، محصول فرهنگی هم نداریم.

وی افزود: اگرچه فرآیند تبدیل ایده به محصول فرهنگی وظیفه اصلی مراکزی مانند پارک‌های علم و فناوری است. اما باید کمک شود که ایده‌پردازان از پله نخست که رونق ایده‌های فرهنگی است، بالا بروند؛ تا ما انتظار تولید محصول فرهنگی را داشته باشیم.

دکترایمانی خوشخو گفت: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی که یک پارک تخصصی و منحصربه‌فرد در این زمینه است، برای توجه به این مهم و رونق هرچه بیشتر صنایع فرهنگی قصد دارد که در بخش حمایت و تشویق ایده‌های خلاقانه فرهنگی فعالیت کند؛ به همین منظور جشنواره «ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی» را طراحی کرد. از همین روی  به مناسبت سالروز تشکیل جهاددانشگاهی فراخوانی اعلام‌شده است که در رشته‌های مختلف حوزه فرهنگ ازجمله فناوری‌های هنری، فناوری‌های آموزش، میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع شنیداری و دیداری، صنایع‌دستی، موسیقی، هنرهای تجسمی، فناوری اطلاعات، اسباب‌بازی سرگرمی، طراحی صنعتی، گرافیک نشر و چاپ، معماری، هنرهای نمایشی، نقاشی، عکاسی مد و پوشاک، رسانه، بازی‌های رومیزی، تبلیغات و بازاریابی علاقه مندان می‌توانند آثار خود را ارسال کنند.  

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: من یقین دارم افراد زیادی در کشور هستند که یا توانایی ایده پردازی دارند یا ایده‌هایی دارند که هنوز جایی مطرح نشده است. این جشنواره شاید نخستین امکانی باشد که موقعیت خوبی را برای افراد فراهم می‌کند و به ترویج ایده پردازی فرهنگی می‌پردازد. پیش‌بینی‌شده است که ایده‌های برتر موردحمایت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی قرار گیرد. همچنین قرار است به لحاظ دریافت مشاوره در پخته‌تر شده ایده و استقرار ایده‌های برتر که قابلیت تبدیل به موسسه دارند، در این مجموعه اقداماتی صورت گیرد. این‌ها جزو موارد تشویقی برای ایده‌های برتر است و امیدواریم در زمان‌بندی تعیین‌شده که هشت مردادماه سال جاری است، اطلاع‌رسانی خوبی صورت گیرد.  

وی در پاسخ به این پرسش که نگاه شما نسبت به جریان به‌کارگیری فناوری و دانش روز در جشنواره «ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی»  چیست؟ گفت: ازآنجایی‌که پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نگاه خاصی به فناوری و دانش دارد، باید به بحث تلفیق فناوری با صنایع فرهنگی ایده‌های فرهنگی توجه ویژه داشته باشیم و حتماً در این زمینه با نگاه به فناوری جشنواره را برگزار می‌کنیم.  خوشبختانه دستگاه‌های خوبی ازجمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتاق بازرگانی، صندوق شکوفایی و نوآوری، اتاق بازرگانی، صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، سازمان‌های تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ با مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به همکاری برای برپایی این جشنواره می‌پردازند.

وی با اشاره به روند حمایت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی از ایده‌ای برتر در این جشنواره گفت: ابتدا ایده‌ها داوری می‌شوند که در چند بخش خروجی دارند؛ ایده‌هایی که بسیار خوب هستند و قابلیت تبدیل به محصول رادارند در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی موردحمایت قرار می‌گیرند؛ اما ایده‌هایی که در درجه متوسط قرار می‌گیرند و  قابیلت بالایی دارند، با صاحبان ایده تماس گرفته می‌شود تا با ارائه پیشنهاد‌هایی بتوانند ایده خود را پرورش دهند و درنهایت آن دسته از ایده‌هایی که در مراحل اولیه قرار دارند می‌توانند در دوره‌های بعدی این جشنواره شرکت کنند.

گفتنی است «جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی»  با محوریت فناوری های اجتماعی، فناوری های رسانه ای، فناوری های هنری،  فناوری آموزش، میراث فرهنگی، گردشگری، موسیقی، صنایع دستی، صنایع دیداری – شنیداری، فناوری اطلاعات، هنرهای تجسمی، اسباب بازی و سرگرمی، طراحی صنعتی، گرافیک، نشر و چاپ، معماری، هنرهای نمایشی، نقاشی، عکاسی، مد و پوشاک، رسانه، بازی های رومیزی، تبلیغات و بازاریابی برگزار می شود و متقاضیان تا 8مردادماه 1400 فرصت دارند تا ایده های خود را به شماره تماس 09024343845  از طریق واتساپ ارسال کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا