کاهش آسیب های اجتماعی با حمایت از پروژه های علمی

دکتر مهری سادات موسوی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی در گفتگو با سیناپرس گفت: واحد علامه طباطبائی اکنون در حوزه علوم انسانی فعالیت دارد. در چند سال اخیر، با توجه به نیاز جامعه در حوزه‌ های کاهش آسیب ‌ها و مسائل اجتماعی، توانمندسازی خانواده ‌های آسیب ‌پذیر، کارآفرینی، مهارت ‌افزایی و ایجاد کسب و کار برای گروه‌ های هدف مختلف مانند زنان سرپرست خانوار، خانواده ‌های کودکان کار، خانواده ‌‌های کودکان بازمانده از تحصیل، معتادان بهبود یافته و همچنین زمینه ‌سازی برای اشتغال فارغ ‌التحصیلان علوم انسانی فعالیت داشته و علاوه بر تدوین الگوهای مداخله ‌ای مناسب به صورت عملیاتی نیز وارد فعالیت‌ های میدانی در این زمینه‌ ها شده است.

این دکتری جامعه شناسی افزود: مسلما نبود نیروی با مهارت و مجهز به قابلیت های مورد نیاز سازمان ‌ها، بنگاه‌ های تولیدی، صنعتی و خدماتی یکی از مشکلات و موانع موجود در جامعه است. از سوی دیگر اتصال تربیت و اتصال چنین افرادی از جمله نقاط کور فرایند توسعه آنها به شمار می ‌رود. لذا ما تلاش کرده ایم تا ضمن شناسایی آسیب ‌ها و مسائلی که افراد و خانواده ‌ها با آن درگیرهستند و توانمندسازی فردی، اجتماعی، روانی، فرهنگی و فیزیولوژیکی این افراد، نیازها و مشکلات صاحبان مشاغل خرد و بنگاه های اقتصادی متوسط  را شناسایی و همکاری های لازم برای «رفع نیازهای مرتبط با نیروی انسانی» و «مشکلات مربوط به زنجیره تامین آنان»، «ایجاد شبکه ‌‌ای برای شکل‌ گیری زنجیره تامین مناسب» و «کاهش موانع موجود در کسب و کارها» انجام دهیم.

وی اظهارداشت: زنجیره تامین شامل تمامی اطلاعات، محصولات، مواد و همچنین منابع و تجهیزات بین مراحل مختلف ایجاد و فروش یک محصول است و شامل کلیه فعالیت ‌های مربوط به دریافت و تکمیل درخواست مشتری می شود که از توسعه محصول و بازاریابی تا عملیات، توزیع، مباحث مالی، فروش و خدمات مشتری را در برمی گیرد.

وی تاکید کرد: توانمندسازی عاطفی و تربیتی نیز در دستور کار برنامه‌ های واحد جهاد دانشگاهی علامه طباطبائی قرار دارد که تلاش می کنیم با گره زدن آن به تامین مالی افراد و کاهش دغدغه ‌های معیشتی آنان، این مهم نیز پیگیری شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی گفت: هم اکنون بخشی از فعالیت های واحد جهاد دانشگاهی علامه طباطبائی با توجه به مشکلاتی که کسب و کارها و بنگاه‌ های اقتصادی کوچک به دلیل تورم افسارگسیخته سال گذشته و امسال مبتلا شده اند صرف شناسایی مشکلات و راهکارهای رفع این موانع و مشکلات معطوف شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال شناسایی متغیرهایی که مانع بهبود معیشت خانواده‌ های گروه‌ های هدفی همچون زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل است نیز در برنامه کاری خود داریم؛ تلاش می کنیم با شناسایی این خانواده‌ ها و اقدامات مداخله ‌ای مبتنی بر مطالعات انجام شده و الگوهای طراحی شده و همچنین ظرفیت خیرین شناسایی شده، در این زمینه اثرگذار باشیم.

وی ادامه داد: کارآفرینی اجتماعی نیز از جمله مباحثی بوده که هم اکنون در راستای فعالیت در حوزه ‌اشتغال ‌زایی و تولید هدف گذاری شده و با شناسایی بازیگران این حوزه و هم ‌افزایی پتانسیل‌ های موجود، شبکه گسترده ‌ای در حال شکل ‌گیری است. خوشبختانه تا کنون در سطح استان تهران توفیقات خوبی در این خصوص به لطف خداوند کسب کرده ایم و امیدواریم این ظرفیت روز به روز قویتر و گسترده ‌تر شود.
وی بیان کرد: ضمنا با برگزاری رویدادهای راهکارآفرینی در مسائل اجتماعی نوین (رادمان)، شیوه‌ های جدیدی برای حل این مسائل با رویکرد نخبگانی دنبال می شود.

موسوی به مشکلات تحقق این اهداف اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: حمایت از پروژه های علمی – مداخله ‌ای در حوزه توانمند سازی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی از جمله مشکلاتی است که ما هم اکنون برای تحقق این اهداف با آن مواجه ایم. امیدواریم روز به روز این حوزه راهبری مناسب تری بیابد و به کاهش آسیب‌ها و مسائل اجتماعی منجر شود. این موضوع می ‌تواند امید را به جامعه بازگرداند و شرایط زیست مناسب تری را برای هموطنان فراهم آورد.

همچنین از مجلس و دولت انتظار می ‌رود که با رفع موانع موجود در مسیر اخذ مجوزهای حوزه تولید، به سرعت بخشیدن در شکل ‌گیری شبکه ‌های کسب و کار در کشور یاری رسانند. همچنین انتظار می‌رود رویه درستی بر نظام آموزش عالی کشور حاکم شود تا هم با جذب دانشجو متناسب با بازار کار و هم با رشد و ایجاد رشته ‌های کاربردی (به واقع کاربردی و نه فقط صوری) عمر گرانمایه نسل جوان کشور در مسیر رشد و بالندگی خود و جامعه صرف شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا