سیستم هوشمند هشدار خرابی تسمه تایم محصولی ایرانی

به گزارش سیناپرس، چندی پیش خبر ثبت شرکت دانش بنیان برق آریا راد در سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO در آمریکا منتشر شد. در واقع طبق معاهده جهانی PCT در آمریکا، سازمان جهانی مالکیت فکری هر نوع اثر در هر زمینه ای که منحصر به فرد و فارق از هر نمونه دیگری باشد را به ثبت جهانی می رساند. گفتنی است، این شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان اردبیل مستقر است و در این مجموعه به فعالیت می پردازد.

طبق معاهده جهانی PCT هر محصولی که به ثبت سازمان جهانی مالکیت فکری می رسد، امکان حمایت آن از سوی ۱۵۳ کشور جهان فراهم می شود. محصول هشدار خرابی تسمه تایم خودرو که از سوی  شرکت دانش بنیان برق آریا راد طراحی و ساخته شده است، تا کنون نمونه خارجی نداشته است. اختراع مذکور بعد از نصب بر روی خودرو و در هنگام پارگی تسمه تایم، با قطع به موقع استارت خودرو و هشدار به راننده از بروز دیگر آسیب های فنی جلوگیری کرده و دیگر نیازی به پرداخت هزینه های هنگفت برای تعمیر ندارد.

دکتر مهسا صداقت، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان برق آریا راد در گفتگو با سیناپرس با اشاره به ساخت این سیستم گفت: سیستم هوشمند هشدار خرابی تسمه تایم از سال 1388 تا 1399 به چند مدل ثبت اختراع شده که با توجه به قانون معاهده جهانی PCT در 153 کشور هم به ثبت رسیده است. در حقیقت شرکت دانش بنیان برق آریا راد به واسطه همین محصول دانش بنیان شده است و این جزو درخت محصول ایران به حساب می آید.

وی افزود: این دستگاه قادر است که کوچکترین آسیبی که در سیستم انتقال نیروی خودرو رخ داده باشد را به راننده  هشدار دهد تا از خرابی هایی که منجر به خسارت  پنج تا بیست میلیون تومانی خودرو، جلوگیری کند. این سیستم خوردگی یا شل شدگی تسمه تایم که در نهایت منجر به پارگی می شود را در لحظه به راننده هشدار می دهد. 

به گفته صداقت، این محصول دارای یک سال گارنتی و ده سال خدمات پس از فروش است که یک سال هم بیمه قابل تمدید دارد. 

صداقت در تشریح این سیستم گفت: درواقع نخستین بار در دنیا توانستیم با قطعه ای الکترونیکی یکی از مشکلات مکانیکی خودرو را حل کنیم. این سیستم  دارای دو کیت سنسور که یکی در سیستم برق رسانی خودرو و دیگری در کابین تعبیه شده است که سنسور داخل سیستم،  هر لحظه رفتار حرکتی و ظاهری تسمه تایم خودرو را چک می کند و به کیتی که داخل خودرو نصب شده انتقال می دهند. در واقع اگر تسمه تایم ایرادی اعم از شل شدگی یا پارگی پیدا کند، سنسور نصب شده در داخل کابین خودرو توسط آژیر به راننده اطلاع می دهد که تسمه دچار اشکال شده است. 

وی ادامه داد: سیستم هوشمند هشدار خرابی تسمه تایم در آن واحد، خرابی را به راننده اطلاع می دهد؛ در واقع آژیر سنسور چک کننده بعد از پنج بار اشکال در تسمه تایم، به صدا در می آید و این فرآیند تنها در چند ثانیه شکل می گیرد؛ یعنی به محض بروز خرابی به راننده اطلاع داده می شود.

گفتنی است؛ اصولا تسمه تایم برای سیستم انتقال نیروی خودرو  مورد استفاده قرار می گیرد که اگر پاره شود باعث خاموشی و خسارت مالی زیادی به خودرو می شود.

گفتگو:فریده سلیمانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا