ایجاد ۱۰ رشته بین رشته‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی و صنعتی برتر

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست روسای دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایران (۵TIUC) اعلام کرد:خردادماه سال جاری در راستای توسعه فعالیت‌های بین‌رشته‌ای و هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌های عضو، نشست مشترکی با حضور قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و معاونان بین‌الملل و آموزشی دانشگاه‌ها برگزار و ۱۰ رشته برای ارائه به صورت مشترک نهایی شد.

در این نشست، دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایران ارائه کرد و گفت: بیش از پنج سال پیش دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران از سوی دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا اسپانیا برای مشارکت در پروژه اراسموس اتحادیه اروپا انتخاب شدند و نمایندگان این مجموعه‌ها برای تشکیل کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی با رویکرد همکاری‌های مشترک بین‌المللی به اتفاق‌نظر رسیدند.

وی با بیان اینکه مشارکت پنج دانشگاه در برنامه اراسموس منجر به تبادل دانشجویان و اساتید در سطح بین‌المللی شد، افزود: به دنبال پیشنهاد معاونان بین‌الملل و اتفاق‌نظر با روسای وقت دانشگاه‌ها در سال ۹۵، تفاهم‌نامه‌ای امضاء و کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی به صورت رسمی شکل گرفت.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۶ با همفکری معاونان بین‌الملل دانشگاه‌های عضو، فعالیت های این کنسرسیوم به صورت جدی‌تری دنبال شد و پیرو آن جلسات متعددی برگزار، لوگوی کنسرسیوم طراحی و وب‌سایت آن راه اندازی شد.

دکتر کردی با اشاره به اینکه همکاری‌ها در این قالب به همه ما نشان داد که نوع نگاه به آموزش، پژوهش و ارائه خدمات در علوم پزشکی با علوم انسانی و فنی متفاوت است، اظهار داشت: خوشبختانه برای مجموعه دانشگاه‌های عضو، این فرصت ایجاد شد که با شناخت بیشتر نسبت به مرز میان علوم و مهم‌تر از آن نوع رویکرد علوم، رشد کنند.

وی در ادامه به فعالیت‌ها و برنامه‌های مشترک میان دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم طی پنج سال اخیر اشاره کرد و بیان داشت: در این مدت امکان شرکت در دو نمایشگاه بین‌المللی و برگزاری سه دوره کنگره بین‌المللی سازی آموزش عالی ایجاد و نخستین المپیاد ورزشی دانشجویان خارجی با مشارکت دانشگاه‌های عضو برگزار شد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین از تسری ارتباطات دانشگاه‌ها به گروه‌های آموزشی و اعضای هیأت‌علمی آن‌ها خبر داد و بیان داشت: راه اندازی انستیتو زیست مواد با همکاری دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران و تعریف رشته هوش مصنوعی میان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف حاصل تعاملات ایجاد شده است.

دکتر کردی اضافه کرد: دی ماه سال ۱۳۹۹ در نشست معاونان بین‌الملل پنج دانشگاه عضو مقرر شد که پروپوزال و نقشه راهی برای برگزاری دوره‌های مشترک آماده شود.

وی افزود: خردادماه سال جاری در راستای توسعه فعالیت‌های بین‌رشته‌ای و هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌های عضو، نشست مشترکی با حضور قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و معاونان بین‌الملل و آموزشی دانشگاه‌ها برگزار و ۱۰ رشته برای ارائه به صورت مشترک نهایی شد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، اختصاص مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از سوی هریک از دانشگاه عضو به فعالیت‌های کنسرسیوم را از دیگر مصوبات این نشست عنوان کرد.

دکتر کردی تصریح کرد: موضوع دریافت اختیارات بیشتر برای کنسرسیوم از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت نیز در نشست مذکور مورد تأکید قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم که با امضاء تفاهم‌نامه پیش رو و عملیاتی شدن برنامه‌ها و همکاری‌های پیش‌بینی شده، فعالیت کنسرسیوم همکاری پنج دانشگاه برتر ایرانی نهادینه و با قدرت بیشتری جلو برود.

در این نشست، که دکتر علی‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، معاونان بین‌الملل، آموزشی و پژوهشی و روسای پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران حضور داشتند، دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم  پزشکی تهران با تأکید بر جایگاه رفیع دیگر دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم و قدمت طولانی و ارزشمند آن‌ها، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر از بزرگ‌ترین مراکز تولید علم، آگاهی و ثروت در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته بوده‌اند و نکته ارزشمند حضور همه این مجموعه‌ها امروز در کنار یکدیگر است.

دکتر کریمی اظهار امیدواری کرد که با ادامه فعالیت کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایران مقدمات ارتباطات و فعالیت‌های مشترک ایجاد و با همراهی و همکاری مجموعه‌ها، روسا و معاونان آن‌ها، زمینه پیشرفت و رشد و شکوفایی کشور بیش از گذشته فراهم شود.

دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران،نیز عنوان کرد: امروز مفتخریم که برای انجام کنش‌های هماهنگ، اشتراک منابع و هم افزایی در جهت تحقق اهداف آکادمیک ملی و بین‌المللی و به منظور توسعه و تضمین همکاری فی مابین بخش‌های آموزشی، بین‌المللی، پژوهشی و فناوری پنج دانشگاه، فعالیت های کنسرسیوم وارد فصل جدیدی می شود.

در ادامه، دکتر علی‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان داشت: به نظر می‌رسد که هر چه قدر علم و دانش انسان‌ها بیشتر شود، همگرایی درونشان افزایش می‌باید، جدایی‌طلبی، انحصارطلبی، فردگرایی در حیطه عقب‌ماندگی و علتی برای افزایش عقب‌ماندگی است.

وی با بیان اینکه هر چقدر دانشگاه‌ها فهیم‌تر شوند، حصارهایشان کمرنگ‌تر و مرزهایشان بی رنگ‌تر می‌شود، افزود: انتظار می‌رود دانشگاه‌هایی در طراز پنج دانشگاه برتر ایرانی که در واقع لیدرهای علمی کشور هستند، زودتر به همگرایی رسیده و بیش از گذشته رشد کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر اهمیت تثبیت جایگاه کنسرسیوم در بدنه دانشگاه‌های عضو، تصریح کرد: هریک از روسای دانشگاه‌ها و معاونان آن‌ها قطعاً می‌توانند در خصوص کنسرسیوم تصمیم‌گیرنده باشند، ولی این شرط لازم است، زمانی شرط کافی خواهد بود که به لایه‌های پایین‌تر و به کف دانشگاه‌ها تسری پیدا کند.

دکتر حق‌دوست به حمایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت از کنسرسیوم همکاری پنج دانشگاه برتر ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: امکان دریافت مصوبات حمایتی از شورای عالی برنامه‌ریزی در راستای تعریف دوره‌های مشترک آموزشی وجود دارد.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون‌های همگرایی در سطح وزارتخانه‌های بهداشت و علوم، یادآور شد: با ایجاد این کمیسیون‌ها تلاش می‌شود، تصویب و تعریف رشته‌های همگرا در مدت زمان کمتری صورت گیرد.

در بخش پایانی این نشست دکتر عنایت الله شعبانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید احمد احمدی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمدمهدی نائبی از دانشگاه صنعتی شریف، عبدالمجید اسکندری از دانشگاه تهران و زهره دهقانی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان سرآمدان حوزه بین‌الملل دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین تفاهم‌نامه همکاری کنسرسیوم برای پنج سال دوم، به امضاء روسای دانشگاه‌ها رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا