پیش بینی کم خونی با گوشی های هوشمند

به گزارش سیناپرس به نقل از medicalnewstoday، کم خونی در حدود 25 درصد مردم جهان دیده می شود. خستگی، سرگیجه، سردرد، کوتاهی نفس و دشواری در تمرکز از جمله علائم شایع این بیماری است که در آن میزان هموگلوبین خون پایین می آید. اما در این میان، کم خونی شدید به دنبال سوءتغذیه، عفونت های انگلی یا بیماری های زمینه ای ممکن است بروز کند که در گروه های آسیب پذیر عامل مهم مرگ و میر به شمار می رود. 

استفاده از دوربین گوشی هوشمند برای گرفتن عکس از پلک پایینی چشم افراد می تواند با دقت 72 درصدی کم خونی را شناسایی کند. درست است که با آزمایش خون و محاسبه تعداد هموگلوبین خون می توان کم خونی را شناسایی کرد اما در برخی مناطق روستایی به دلیل عدم دسترسی به مراکز درمانی، این امر دشوار است و این امر، نیاز به در دسترس بودن ابزارها و تجهیزاتی ارزان قیمت، غیرتهاجمی و در دسترس را نشان می دهد. 
محققان در دو فاز با استفاده از دوربین گوشی هوشمند کم خونی را شناسایی می کنند. آنها در فاز نخست، تصاویری از پلک پایینی 142 بیمار گرفتند. دلیل انتخاب پلک پایینی توسط محققان این است که عکس برداری از آن راحت است؛ بین رگ های خونی و سطح ملتحمه هیچ مانع دیگری وجود ندارد؛ فاصله بین سطح و عروق خونی بسیار کم است و دما و دیگر عوامل محیطی روی جریان خون این ناحیه تأثیری ندارد. 

به گزارش سیناپرس، محققان در فاز نخست با بزرگنمایی در نقاط کوچک هر عکس، قادرند الگوریتمی ایجاد کنند که وضوح رنگی و مدل پیش بینی کننده مقایسه پوست و سفیدی چشم با سطح هموگلوبین را به حداکثر می رساند. 

آنها در فاز دوم، این الگوریتم را روی تصاویر هوشمند 202 بیمار متفاوت آزمایش کردند. یافته نشان می دهد که این مدل 72/6 درصد در پیش بینی کم خونی دقیق عمل می کند. این روش در تشخیص کم خونی های شدیدی که به تزریق خون نیاز دارند، بالاتر بوده و تا 86 و 94/4 درصد هم می رسد. 
استفاده از گوشی هوشمند به دلیل غربالگری کم خونی، جلوگیری از نیاز به خون گیری و صرفه جویی در وقت بسیار مفید است. تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی های هوشمند داده ها را به طور مستقیم از حسگر دوربین و بدون پردازش عادی و فشرده سازی ایجاد شده در فرمت های معمول عکس ایجاد می کند. 
 

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا