صادرات اصل صدور فرهنگ، مدیریت و توانایی‌ های اقتصاد یک کشور است

یک کارشناس عرصه تجارت خارجی با اشاره به اهمیت جایگاه صادرکنندگان در جهان، گفت: صادر کننده در همه جای دنیا از منزلت بالایی برخوردار است و ارزش زیادی برای آن ها قائل هستند. در کشور ما نیز صادرکننند گان فعالیت ارزنده ای را انجام می دهند و اگر بخواهیم واقع‌ بینانه به فرآیند تجارت در شرایط کنونی کشور نگاه کنیم، در اغلب موارد ارز از کشور خارج می‌شود؛ اما صادرکننده ارز به کشور وارد می کند؛ به همین دلیل صادر کننده فرد مقدسی به حساب می آید. 

وی افزود: برای صادرکنندگان در همه جای دنیا اعتبار و تسهیلات قائل می شود؛ اما صادرکنندگان ما حتی از برخی اطلاعات اولیه برای انجام امر صادرات محروم هستند؛ به همین دلیل نمی دانند که در ابتدای مسیر باید چه‌کنند.

راشدی در تعریف صادرات گفت: عموما واژه صادرات یک تعریف قانونی و عرفی دارد؛ در تعریف قانونی صادرات باید گفت؛ خروج کالا از کشور؛ در واقع اگر هر کالایی به هر دلیلی خارج شود آن کالا صادر شده است. اما در تعریف عرفی، صادرات یعنی کسب سود از کالای صادر شده. گفتنی است؛ صادرات تنها صدور کالاها به مرزهای بیرونی یک کشور نیست، در اصل صدور فرهنگ، مدیریت و توانایی‌های اقتصاد یک کشور است؛ به همین دلیل است که صادرات اهمیت زیادی دارد. 

این کارشناس با اشاره به انواع صادرات گفت: صادرات انواع مختلفی دارد. صادرات قطعی، موقت، مجدد و چمدانی. در تعریف صادرات قطعی باید گفت؛ صادراتی که کالا برای فروش به کشور مقصد صادر و استفاده می شود و دارای مراحل گمرکی است.

راشدی در تشریح صادرات تجاری و غیر تجاری در صادرات قطعی تشریح کرد: صادرات قطعی خود نیز دو نوع است، تجاری و غیر تجاری که در صادرات قطعی تجاری، کالا برای فروش صادر و در صادرات غیر تجاری کالاها از طریق پست یا از طریق مسافر ارسال می شود. گفتنی است، مسافران تا ۸۰ دلار می‌توانند برای کالای غیر ایرانی با خود صادر کنند. گفتنی است خاک، گندم و کالاهای اینچنینی جزو کالاهای ممنوعه هستند و به هیچ روشی نباید صادر شوند.  مسافران می توانند تا 24 متر با خود فرش دستباف خارج کنند. اما اگر مسافران بخواهد به کشورهای عراق، عربستان یا سوریه بروند پسته، فرش، زعفران را نمی توانند با خود ببرند چراکه به تجربه ثابت شده است که این کشورها خریداران اصلی این کالا هستند و ارسال آنها توسط مسافران تجارت محسوب می‌شود. 

وی با اشاره تعریف صادرات موقت ادامه داد: صادرات موقت یعنی ارسال کالا به صورت موقت در کشور مقصد. یکی از مهمترین دلایل صادرات موقت، صدور کالا برای تعمیر یا بازسازی است. در این نوع صادرات باید از کشور مقصد تضمین های لازم گرفته شود تا کالا بعد از تعهد به کشور مبدا برگشت داده شود. حال این موضوع مطرح است که چقدر تضمین باید داد؟ در حقیقت باید حدود سه برابر قیمت کالا  به عنوان تضمین گرفته شود تا برگردانده شود.

راشدی گفت: کالایی که در صادرات موقت تعمیر می شود اگر قطعه جدید به آن اضافه شود گمرک از آن عوارض دریافت می کند؛ حتی اگر قطعات درونی یک کالا باشد. گمرک در ابتدای صدور موقت یک کالا ابتدا تمامی قطعات با ارزش آن را پلمپ می‌ کند.

به گفته راشدی،  ما در کشور خودمان صادرات ماشین‌آلات موقت داریم. از آۀنجایی  در کشورهای همسایه پل، تونل و جاده می سازیم؛ همه آنها نیاز به صادرات موقت ماشین آلات راهسازی دارند که باید  بازگردانده شود.

وی درباره صادرات مجدد گفت: انتقال کالا از یک کشور به کشوری دیگر و صدور دوباره آن به یک کشور، صادرات مجدد نام دارد. مکان صادرات مجدد در کشور ما دبی است که سالانه ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات سود کسب می کند. 

این کارشناس، با اشاره به دستیابی به بهبود مدل بازاریابی تجار تشریح کرد: بهترین مدل بازاریابی شرکت در نمایشگاه بین المللی است؛ چراکه در این نوع نمایشگاه ‌ها بهترین تولید کنندگان حضور دارند. انواع قیمت ها و تفاوت ها را می توان در این رویدادها دید.

وی با اشاره به دریافت عوارض صادراتی گفت: اصولا عوارض صادراتی به دو دلیل وضع می شود؛ یک دلیل آن برای این است که مواد اولیه و خام صرف شده برای تولید یک کالا از داخل کشور بوده است، دلیل دیگر آن است که دولت برای انتظام بازار عوارض تعیین می کند تا کالا در داخل کشور کم نشود و قیمت آن بالا نرود. 

ارشدی افزود: در صادرات قطعی اگر کالا مرجوعی باشد نیاز به پرداخت گمرک نیست. در صورتی که قوانین جدیدی در عوارض صادرات وضع شود دولت معمولاً برای ضایع نشدن حق افراد، تبصره‌های را می‌گذارد تا بتوانند بتوانند کالاهای خود را صادر کنند.

وی با اشاره به سه اصطلاح رایج در امر صادرات گفت: کوتاژ، کاپوتاژ و کاردئو پاساژ سه واژه مصطلح در صادرات است که صادرکنندگان باید به دقت آن ها را بشناسند.کوتاژ دفتری است که تمام اطلاعاتی که یک صادرکننده به گمرک می‌دهد را ثبت می کند و محموله با آن شماره شناسایی می شود. با توجه به سیستمی شدن دفاتر کوتاژ هم سیستمی شده است. 

به گفته ارشدی، وقتی صادر کننده ای کد کوتاژ گرفته می گیرد تقریباً روند گمرک به اتمام رسیده است. تمام سیستم بایگانی بر اساس شماره کوتاژ است. کاپوتاژ به انتقال کالا از یک گمرک به گمرک دیگر می گویند که از طریق آبراه های بین المللی صورت می گیرد.

اشخاصی که می ‌خواهند با خودروی شخصی خود از کشور خارج شوند و باید ضمانت دهند که کالاهای خارجی که از کشور خارج می شوند بازگردانده شود کاردئوپاساژ می گویند. در غیر این صورت قاچاق محسوب می‌شود.

وی یافتن مشتری برای صادرات را مهمترین رکن تجارت دانست و گفت: اگر فردی نمی داند که چگونه بفروشد نباید دست به واردات و صادرات بزند. نزدیک به سه دهه پیش در ایران به صادر کنندگان جایزه صادراتی تعلق می گرفت.

در دوره هایی این جایزه به نسبت ارزی که صادرکنندگان وارد کشور کردند به آن ها تعلق می گرفت در اصل نوعی یارانه برای انجام فرآیندهای تجاری بود که تا مدت ها ادامه داشت اما با روند تغییر دولت ها این جریان رو به زوال رفت به گونه ای که در حال حاضر هیچ جایزه یا یارانه ای به صادرکنندگان تعلق نمی گیرد. 

راشدی در اختیار گذاشتن کارت بازرگانی به فرد دیگری را امری خطرناک دانست و گفت: کافی است فردی که کالا وارد کرده است کوچک‌ترین خطایی کند. این کار غیرقانونی است و ممکن است مشکلات بسیار وخیمی را برای افراد به وجود بیاورد. 

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت صادرات میوه در  کشور چگونه است؟به سیناپرس، گفت: در بحث صادرات میوه کشور پردآمدی هستیم. از آنجایی که محصولات و بار درختان بسیار بیشتر از نیاز مصرفی است باید صادر کنیم؛ در غیر این صورت از بین می رود. کشور هایی چون روسیه و اوکراین خریداران اصلی مرکبات ما هستند؛ بنابراین فعالیت در عرصه میوه تقریباً تجارت پرسودی است. 

در ادامه این نشست آنلاین پرسشی درباب نحوه دریافت پول مطرح شد؟ راشدی در پاسخ تشریح کرد: تاجران باید نسبت به نحوه دریافت پول به توافق برسند و این بسیار مهم است. در امر واردات و صادرات جمع ‌آوری اطلاعات بسیار اهمیت دارد. گفتنی است؛ سفارتخانه ها مهمترین مراکز تجارت در کشورها هستند و برخلاف تصور عموم چندان فعالیت سیاسی ندارند و در کل وظیفه پیشبرد اهداف اقتصادی کشور هایشان را بر عهده دارند.
به گزارش سیناپرس، نخستین جلسه از سلسله رویدادهای توانمندسازی صادراتی با عنوان «چگونه صادرات را شروع کنیم؟» روز دوشنبه بیست و یکم تیر ماه سال جاری در بستر مجازی به همت واحد تجاری سازی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و الوبیزنس برگزار شد.

گفتنی است این جلسه با ارائه سخنرانی  علیرضا راشدی، استاد و کارشناس در زمینه تجارت خارجی و پرسش و پاسخ از سوی شرکت کنندگان همراه بود. 

گزارش : مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا