باید شرایط سیستان و بلوچستان را برای ورود به قرن جدید آماده کنیم 

 از آنجایی که ما با مشکلاتی نظیر بیکاری جوانان، محدودیت منابع ارزی و تک‌محصولی‌بودن اقتصاد و خشکسالی های پی در پی مواجه هستیم لذا چاره‌ای جز تنوع‌بخشی به منابع درآمدی نداریم و بهترین، ارزان‌ترین و بزرگ‌ترین صنعتی که در آستانه ورود به سده جدید شمسی می‌تواند جایگزین نفت شده و باعث رشد و توسعه اقتصادی شود و به‌عنوان پیشران و محرک توسعه عمل کند، گردشگری است.

در واقع آغاز گردشگری به معنای واقعی و باور عمیق این صنعت می‌تواند پایان وابستگی به نفت را رقم بزند در صورتیکه با افزایش تعاملات منطقه ای و یافتن بازارهای جدید زمینه را برای افزایش حضور گردشگران به استان با ایجاد زیرساخت های لازم و انجام بازاریابی و تبلیغات هدفمند و افزایش سرانه گردشگری استان فراهم آوریم

افزایش سرانه گردشگری علاوه بر تاثیرگذار بودن بر رشد اقتصادی استان  باعث ایجاد نشاط و شادابی در جامعه، توزیع سفر در مناطق ناشناخته و افزایش امید به سرمایه گذاری و زمیته سازی برای توسعه خواهد شد. 

از دیگر نتایج توسعه گردشگری گسترش صلح و دوستی و ایجاد امنیت پایدار که لازمه ایجاد ثبات در منطقه نیز ایجاد عمق نفوذ استراتژیک با افغانستان و پاکستان است که این امنیت پایدار نیز از طریق گردشگری و افزایش تعامل مردمان دو طرف مرز امکانپذیر است.

مزیت دیگر صنعت گردشگری در استانی مانند سیستان و بلوچستان توزیع عادلانه ثروت است به گونه ای که صدای عدالت در طول تاریخ شکل‌گیری این صنعت همیشه به گوش می رسد  چرا که ارز و منابع مالی را مستقیم وارد سبد زندگی مردمان شهر و روستا حتی در دورافتاده ترین نقاط سیستان و بلوچستان کرده می‌کند.

در واقع ما در نگاه جدید به گردشگری به‌دنبال این هست که چقدر رابطه انسانی ایجاد شده و بندگان خدا در سراسر عالم به هم نزدیک شده اند نه اینکه صرفا چند نفر به زابل و زاهدان و چابهار و مشهد و ترکیه سفر کرده‌اند.

بنابراین با برنامه ریزی هدفمند و با فرهنگ‌سازی، آموزش و سپردن امور به مردم بجای سازمان‌سازی به ارتقاء درک عمومی نسبت به گردشگری کمک کنیم.

گردشگری در ایران همانند عمل پیوند اعضا  یک امر مقدس است و از نظر من علما  اولین مدافعان صنعت گردشگری هستند  به تعبیر امروزى، جهانگردى و گردشگرى، یکى از شیوه‏ هاى عبرت‏ آموزى است که راهنمایان مختلف دینی و راهنمایان فرهنگی و بین المللی میتوانند از این طریق، گردشگران داخلی و خارجی  را در موقعیت عبرت و تأثیرپذیرى از آثار به جاى مانده از پیشینیان قرار دهند. چرا که جهانگردى با هدف عبرت‏ آموزى، قلب انسان را خاشع و دانا، چشم او را بینا و گوش وى را شنوا میگرداند و از خمودى و جمود رهایى میبخشد.

در واقع علاوه بر نقش خود تربیتی گردشگری که فرد به تنهایی با بازدید از آثار بجای مانده از گذشتگان دچار تحول روحی و معنوی می گردد نقش دگر تربیتی نیز در قالب تورهای گروهی و تفسیر مواریث تاریخی فرهنگی توسط راهنما زمینه را برای انقلاب فکری افراد فراهم می کند

البته جهانگردى صورت دیگرى هم دارد و آن گردشگرى با هدف هوسرانى، بى بند و بارى، سرگرمی هاى ناسالم، انتقال فرهنگهاى مبتذل است که از نظر اسلام نهی شده است اما ما اصل جهانگردی و گردشگری که برپایه اسلام و سفارش خداوند استوار است باید مد نظر قرار دهیم تا هم از ظرفیت انسان ساز آن بهره بریم و هم اقتصاد و اشتغال و معیشت مردمان را بر این پایه ها بنا نهیم .

امیدواریم با پایان یافتن کرونا شاهد شکل تازه ای از سفرها به سیستان و بلوچستان باشیم.
 

*مجتبی میرحسینی- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا