افزایش اشتغال زایی با توسعه مشاغل خانگی

دکتر فریبرز جمالزاد فلاح در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: جهت گیری اصلی ما در سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان، انجام طرح های فناورانه در محیط زیست است. نخستین طرح این سازمان که اکنون در پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی انجام می شود، طرح فناورانه آب همراه نفت است؛ این طرح هم اکنون مراحل آزمایشی و پایلوت خود را سپری می کند.

وی افزود: از دیگر طرح های فناورانه این سازمان، راه اندازی زباله سوزهای کوچک مقایس با ظرفیت سه تن در ساعت است. این زباله سوز می توانند به ساماندهی ریجکت های کارخانه های کمپوست در سطح کشور کمک کنند؛ هم اکنون در کارخانه های کمپوست حدودا با 35 درصد ریجکت مواجه هستیم که این میزان هم باید به مراکز دفن برگردانده شوند. این طرح نیز  در حال حاضر مراحل آزمایشی و پایلوت خود را سپری می کند.

وی اظهارداشت: طی دو دهه اخیر سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان از سوی مردم و دولتمردان به عنوان نهاد پیگیر موضوع محیط زیست و رفع مشکلات محیط زیستی معرفی و شناخته شده است. خوشبختانه ما توانسته ایم در کنار این فعالیت طی 3 تا 4 سال اخیر با برقراری ارتباط سازنده با مردم و ارایه آموزش های تخصصی و مهارت محور طرح مشاغل خانگی را به صورت هدفمند اجرایی کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر در زنجیره ارزش و تولید دو نمایشگاه برگزار کرده ایم؛ امسال برای نخستین بار در غرب گیلان، نمایشگاه کوتاه مدت محصولات مشاغل خانگی را به مدت چهار روز در فومن دایر کردیم. هدف از برگزاری این نمایشگاه حمایت از مشاغل خرد و خانگی بود. نمایشگاه مشاغل خانگی وابسته به صنعت فرش نیز برگزار شد. ما در این نمایشگاه توانستیم کل ارزش و تولید را برای نخستین بار در کنار یکدیگر داشته باشیم. پیش از این قالیبافان، پیشرانان، بازاریابان و حتی کسانی که بحث صادارت انجام می دادند، در کنار هم نبودند.

جمالزاد گفت: در حوزه مشاغل خانگی برنامه های زیاد دیگری را در نظر گرفته ایم. بنا داریم با همیاری و مساعدت معاون آموزشی جهاد دانشگاهی و رئیس منطقه آزاد انزلی، فرصتی را برای ایجاد نمایشگاه دائمی مشاغل خانگی با توسعه توان بین المللی در منطقه انزلی فراهم کنیم. بدین منظور هم اکنون یک فضای حداقل 50 متر مربعی برای تحقق این کار اختصاص داده ایم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان ادامه داد: همچنین امسال توانسته ایم موافقت اصولی و مجوز مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) را از دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی اخذ کنیم. هم اکنون سازمان دانشجویی و مدیریت قرآن این مجموعه نیز با مجوز راه اندازی شده اند. موسسه آموزش عالی این سازمان نیز عملا امسال توانست به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز کند. پژوهشکده محیط زیست سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان نیز توانست برای نخستین بار ردیف بودجه مستقلی را دریافت کند.

وی بیان کرد: همچنین با حمایت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره)  به دنبال کسب مجوز برای راه اندازی قطب شمالی پژوهشکده سرطان معتمد هستیم. هم اکنون نشست مشترکی نیز برای تحقق این موضوع با مسوولان جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی گیلان داشته ایم. پیش بینی می شود طی یک تا دو سال آینده شعبه ای از مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاددانشگاهی (پژوهشکده سرطان معتمد) در گیلان راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: همچنین طی تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان جهاد دانشگاهی گیلان و مرکز خدمات حوزه های علمیه استان گیلان با هدف استفاده از توانمندی های طرفین در زمینه های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی برای پیشبرد و توانمند سازی گروه های هدف دو طرف منعقد کرده ایم.

جمالزاد یادآور شد: همکاری در عرصه های فرهنگی، آموزشی پژوهشی، استفاده بهینه از توانمندی ها و ظرفیت های مشترک طرفین، افزایش تعاملات بین بخشی و توسعه کمی و کیفی همکاری های طرفین، اشتغال و کار آفرینی و ایجاد زیر ساخت های لازم در راستای توسعه کسب و کار های  تخصصی از موضوعات این تفاهم نامه است.

وی در پایان یه سیناپرس گفت: بر اساس این تفاهم نامه طرح مشترکی تحت عنوان اطلس قرآنی نیز در سطح استان گیلان اجرا و پایگاهی برای شناسایی قارئیان و کانون های قرآنی ایجاد می شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا