کتاب علمی برگزیده سال ۲۰۲۱معرفی شد

به گزارش سیناپرس، یک کتاب خوب علمی فقط برخی از حقایق جالب را به شما نمی آموزد بلکه به شما کمک می کند به دنیای اطراف خود به گونه ای دیگر نگاه کنید.

این که کتاب علمی مورد نظر شما، کدام حوزه از دانش بشری را پوشش می دهد چندان مهم نیست، چون یک کتاب باستان شناسی به شما کمک می کند تا جایگاه انسان در جهان و دنیای طبیعت را دوباره ارزیابی کنید و یا یک کتاب کیهان شناسی است که شما را به چگونگی شروع همه چیز باز می گرداند. در حقیقت هر کتاب علمی، دریچه ای جدید از جهان هستی بر روی چشمان شما گشوده و ممکن است شما پس از خواندن آن با یک دیدگاه کاملا جدید به پیرامون خود بنگرید.

به گزارش سیناپرس، همه ساله تعداد زیادی کتاب های علمی در گوشه و کنار جهان منتشر شده و در سال جاری نیز شاهد روانه شدن تعداد زیادی از این کتاب ها به بازار هستیم.

هر چند هنوز نیمی از سال ۲۰۲۱ باقی مانده و قطعا در طول ماه های آینده موارد جدیدی از عناوین کتاب های علمی به ویترین فروشگاه ها معرفی می شوند ولی در این یادداشت قصد داریم یکی از جالب ترین کتاب های علمی که امسال منتشر شده است را به شما معرفی کنیم.

ما برای انتخاب بهترین کتاب علمی سال، تعداد زیادی از کتاب های  موجود را در اختیار داریم. اما مهمترین دلیل ما برای انتخاب کتاب «دانش می توانم و نمی توانم: سفر یک فیزیکدان در سرزمین جعلیات» به دلیل نوع نگاه آن به مسايل علمی و قابل استفاده بودن این کتاب برای طبقات مختلف جامعه است.

به گزارش سیناپرس، اکثر قوانین فیزیک به ما می گویند در دنیای واقعی چه اتفاقی باید بیفتد. زمانی که یک توپ را به هوا بیندازید این توپ دوباره پایین خواهد آمد. اما، کیارا مارلتو (Chiara Marletto) ، فیزیکدان و پژوهشگر دانشگاه آکسفورد در کتاب خود می گوید که قوانینی از این دست تنها بخشی از واقعیت را برای ما بازگو می کند.

به باور این پژوهشگر؛ مابقی حقیقت در موارد جعلی  نهفته است: چیزهایی که می توانند وجود داشته باشد. برای نمونه می توان در یک دفترچه مطالبی را  نوشت. به بیان ساده تر، هیچ قانونی از فیزیک وجود ندارد که به ما بگوید پدیده ای قطعا وجود خواهد داشت  و ما نمی توانیم بدون اینکه در مورد احتمال صحبت کنیم ، هدف از یک پدیده را توصیف کنیم.

مارلتو معتقد است که خصوصیات ضد واقعیتی از این دست می تواند کلید اصلی حل برخی از بزرگترین مشکلات علوم باشد. این نگرش جدید در واقع راه حل مواجه انسان با بزرگترین چالش های زندگی خود از جمله زیست شناسی ، هوش مصنوعی و تغییرات آب و هوایی خواهد بود.

کتاب فوق با عنوان (The Science of Can and Can’t: A Physicist’s Journey Through the Land of Counterfactuals) به تازگی روانه بازار شده و اگرچه هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده است اما با قیمت تقریبی ۳۰ دلار و به زبان انگلیسی قابل خریداری است.