با این راهکارها دخل و خرجتان را تنظیم کنید

به گزارش سیناپرس، محققان در یک مطالعه جدید، راهکارها و استراتژی های روانشناختی در کنترل امور مالی و کاهش ولخرجی و کم کردن هزینه ها مانند استفاده از برنامه بازنشستگی و در نظر گرفتن اهداف بلند مدت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها این راهکارها را برای کاهش ولخرجی موثر ارزیابی کردند در حالی که هر راهکار که مردم به عنوان نوعی پس انداز کردن انتخاب کنند باید به طور مداوم استفاده شده و با کارگیری برای همیشه مفید خواهد بود. 

همه ما اهداف مالی بلند مدت مانند پس انداز برای بازنشستگی داشته و می خواهیم به آنها دست پیدا کنیم. با این حال، برای رسیدن به این اهداف، باید در برابر وسوسه های روزمره، مانند یک شام فانتزی در یک رستوران، خرید وسیله ای جدید یا رفتن به تعطیلات، مقاومت کنیم. 

متأسفانه، سیستم پاداش مغزی ما به گونه ای تنظیم شده است که اغلب پاداش های کوتاه مدت فوری قابل دسترس را نسبت به اهداف بلند مدت و بدون هیچ گونه لذت فوری ترجیح می دهد. بنابراین، برای مقاومت در برابر هجوم حس ولخرجی یا هزینه تراشی های روزمره، به خود کنترلی نیاز است.
داویدنکو (Davydenko) و همکارانش در یک پروژه پژوهشی – فراتحلیلی که در سال جاری انجام شده به بررسی استراتژی های خود کنترلی مالی پرداختند تا بفهمند کدام استراتژی های کنترل مالی از منظر روانشناختی موثر هستند.

روش بررسی فراتحلیل، نوعی تجزیه و تحلیل آماری است که نتایج بسیاری از مطالعات علمی مختلف را با هم ادغام می کند. این نوع پژوهش در حالی که حجم بیشتری از نمونه ها را در اختیار دارد، قدرت آماری را افزایش داده و تجزیه و تحلیل را تحت تأثیر ویژگی های مطالعات فردی قرار می دهد. به همین دلیل این رویکرد پژوهشی از اهمیت بیشتری برخوردار است. به گزارش سیناپرس،دانشمندان پروژه مذکور، ۱۵ مقاله مختلف با مجموع ۲۹ تحقیق شامل ۱۲ استراتژی مختلف كنترل مالی را در پژوهش فراتحلیلی خود داشتند که در کل این ۲۹ تحقیق، داده های ۱۲ هزار و ۳۱۶ داوطلب گنجانده شده بود.

در اینجا به معرفی این ۱۲ راهکار کنترل مالی می پردازیم که این تیم پژوهشی در مطالعه خود به آن رسیده اند:

•    استفاده از طرح پیش بینی پس انداز بازنشستگی
•    برنامه ریزی خریدها با داشتن یک لیست خرید مشخص
•    توجه به اینکه از خرید مذکور چه هدفی دنبال می شود
•    پرداخت با پول نقد به جای استفاده از کارت بانکی
•    پیگیری سپرده های پس انداز هفتگی
•    استفاده از حساب پس انداز بدون برداشت زودهنگام
•    در نظر گرفتن یک بودجه و نگه داشتن آن برای هر خرید
•    پیش بینی پشیمانی از خریدها در آینده 
•    تنظیم اهداف خاص پس انداز
•    نسیه خرید نکردن
•    خریدهای عمده به طور خاص به صورت نقدی پرداخت شود نه با کارت اعتباری
•    سخت کردن دستیابی به پول 

در کل، راهکارهای کنترل مالی به طور قابل توجهی به داوطلبان کمک می کند تا هزینه ها را کاهش داده و پس انداز خود را افزایش دهند. بنابراین، استراتژی ها و راهکارهای کنترل مالی روانشناختی به طور کلی خوب عمل می کنند.
به گزارش سیناپرس، دانشمندان در ادامه، داده های به دست آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا دریابند افرادی که بر راهکارهای کنترل مالی پیشگیرانه (راهکارهایی که مردم می توانند برای کنترل هزینه ها پیش از مواجه شدن با یک وضعیت وسوسه انگیز انجام دهند) متمرکز شدند، موفق تر بودند یا گروهی که با تمرکز بر استراتژی های کنترل مالی واکنش پذیر (راهکارهایی که مردم می توانند در طی یک موقعیت وسوسه انگیز انجام دهند) به مدیریت امور مالی خود پرداختند، شرایط مالی بهتری را تجربه کرده اند؟ 

تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هر دو نوع استراتژی به یک اندازه موثر هستند. بر این اساس روی هم رفته مهم نیست که کدام یک از راهکارهای خودکنترلی مالی برای کاهش هزینه ها استفاده شود، مسئله مهم این است که آن راهکار به طور مداوم به کار گرفته شود. 

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PLOS ONE منتشر شده و قابل دسترسی است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا