طراحی دستگاهی برای محافظت خانه در برابر آتش

به گزارش سیناپرس به نقل از newatlas، یکی از دانش آموزان دبیرستان سن فرانسیسکو دستگاه ضد حریقی را طراحی کرده اند که علاوه بر این که یک دستگاه خودکار مهار آتش است، به دنبال احساس گرمایش در خانه فعال شده و هر کجا موردنیاز باشد، به کار می آید. 

این دانش آموز بعد از مهاجرت از نیوجرسی به کالیفرنیا و مشاهده این که خانه بسیاری از افراد در مواجهه با حریق، می سوزد و همین امر جرقه ساخت این دستگاه اطفاع حریق را به ذهنش رساند. اما هرگز تصور نمی کرد روزی بتواند چنین دستگاهی بسازد. سرانجام در تابستان 2019، خانواده او به دلیل آتش سوزی جنگل مجبور به تخلیه خانه مسکونی خود شد و آن زمان بود که به فکر ساخت چنین دستگاهی افتاد. 

دستگاه تولید شده شکلی شبیه یک قوطی فلزی با قابلیت نصب روی دیوار دارد که یک شیر هوا، یک فشارسنج هوا در دو طرف و یک سر آب پاش در قسمت پایین تعبیه شده است. این دستگاه با مخلوطی از آب و ماده ضد حریق سازگار با محیطزیست به نام Cold Fire پر شده است. 

به گزارش سیناپرس، در ابتدا، کاربران با پمپاژ این محفظه از طریق شیری که روی آن تعبیه شده، با استفاده از پمپ هوای دستی یا کمپرسور برقی، از فشار داخل آن استفاده می کنند. سپس، فشار دوره ای آن را روی درجه کنترل کرده و در صورت لزوم آن را به حداکثر 4/3 بار برسانید. 

وقتی این اتفاق می افتد، گرمای شعله های آتش باعث ترکیدن حباب های پر از گلیسیرین در قسمت سر آب پاش می شود. این امر اجازه می دهد تا مخلوط آب/ فشار تحت فشار از قسمت پایین محفظه شلیک شده و تا 2/1 تا 5/1 متر در تمام جهات پرتاب می شود.به گزارش سیناپرس، لزومی بر اتصال این دستگاه به منبع تغذیه آب یا سیستم برق منزل وجود ندارد. 

این دستگاه را می توان پس از هر بار تخلیه با استفاده از یک کیت دوباره پر کرد و برخلاف کپسول آتش نشانی دستی که برای استفاده نیاز به دخالت نفر وجود دارد، این محفظه به خودی خود و حتی نبود نفر در محیط، کار اطفاع را به طور خودکار انجام می دهد. 

این دستگاه اطفاع حریق را می توان به فاصله های منظم در نرده های بیرونی خانه که بسیار مستعد آتش زوی هستند، قرار داد. سبا نصب این دستگاه ها، دیگر افراد برای مهار آتش سوزی های خانه خود متکی به آتش نشانی نبوده و خودشان می توانند حریق را خاموش کنند. 

مترجم:ندا جوا دهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا