آی‌پی‌مدیا در کشور اجرایی شده است

سیناپرس: مهندس لطف الله سیاهکلی در تشریح ویژگی های سامانه های مطرح در دنیا گفت: همانطور که می دانید برای انتقال برنامه های تلویزیون و برنامه های آرشیو آن ،چند برند در دنیا مطرح است. یکی از آنها "آی‌پی‌تی‌وی" است که نیاز به زیرساخت وسیعی دارد.
وی با بیان اینکه حتی اگر تمام زیرساختها هم آماده باشد، ضریب همزمانی آن 30 درصد است اضافه کرد: یعنی اگر همزمان، همه مخاطبان و مشترکان از یک برنامه استفاده کنند بقیه مخاطبان نمی توانند از آن بهره ببرند. وی ادامه داد: در کشور ما زیرساختها به اندازه آی‌پی‌تی‌وی نیست و علاوه بر آن 30 درصد بهره‌مندی مخاطب از برنامه ها، پاسخگوی جامعه ما نیست؛ پس این برند در کشور ما اجرایی نیست.
 معاون سابق رسانه های مجازی سازمان صدا و سیما گفت: دومین برندی که در دنیا مطرح است به نام "او.تی.تی" است که این سامانه هم نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که در کشور ما موجود نیست وعلاوه بر این در اجرای آن مشکلاتی وجود دارد .
وی در ادامه با اشاره به ویژگی های "آی‌پی‌مدیا" افزود: زمانی که در سازمان صدا و سیما به عنوان مدیر رسانه های مجازی مسئولیت قبول کردم، سیستمی را طراحی کردیم که مزیتها و حسن برخی برندها مانند  آی‌پی‌تی‌وی و او‌تی‌تی را داشت اما دارای عیوب این دو سیستم نبود.
سیاهکلی با بیان اینکه سامانه یادشده نیاز به زیرساخت خاصی ندارد اظهار داشت: همچنین این سیستم جدید نیاز به فناوری خاصی هم ندارد و در داخل کشور امکان ساخت آن وجود دارد.
وی تصریح نمود: نام این سیستم را آی‌پی‌مدیا گذاشتیم که خوشبختانه در حکم اخیر رئیس رسانه ملی هم بر اجرای این سیستم تاکید شده است.
او اضافه کرد: این نکته را سازمان صدا و سیما در قراردادهایی که با مخابرات و شرکتهای سرمایه‌گذاری منعقد کرده،  قید نموده است. در این زمینه دو شرکت "به سیما" و "آی سیما" سرمایه گذاری کرده‌اند و این سیستم در چند استان کشور نیز به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است.
وی با توضیح اینکه زیرساختهای لازم برای انجام این مهم آماده شده، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته صدا و سیما زیر ساختها را آماده کرده و در حال حاضر دهها هزار برنامه صدا و سیما آماده است که در این سیستم قرار بگیرد.
سیاهکلی در انتها تصریح کرد: در این میان یک نکته ظریف وجود دارد و آن این است که سازمان تنظیم مقررات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقطه نظرات دیگری درباره محتوا دارد که این مشکل هنوز بین این دو نهاد حل نشده است که امیدوارم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  به همراه رئیس سازمان صدا و سیما این مشکل کوچک را حل کنند.

آینده دنیای فناوری و رسانه :
در قرن حاضر با پیشرفت فن آوری های متنوع و متفاوت در حوزه اطلاعات و مخابرات یکی از اقدامات اساسی ایجاد و توسعه زیرساختهایی مطمئن و با امنیت است که خدمات و سرویسهایی با کیفیت را در اختیار عموم مردم قرار دهد. امروزه اغلب مردم با استفاده از بسترهای موجود مخابراتی شامل زوج سیم برقرار در همه اماکن و استفاده از فن آوری ADSL نه تنها از تلفن ثابت خود استفاده می کنند بلکه به شبکه جهانی اینترنت نیز دسترسی دارند ویا با بهره گیری از شبکه بی سیم با خدماتی که اپراتورهای تلفن های همراه ارائه می دهند ضمن برخورداری از این خدمات برای انجام مکالمات صوتی و تصویری از طریق این زیرساخت به شبکه جهانی اینترنت و بسیاری از شبکه های اجتماعی دسترسی دارند.  پرواضح است که چنانچه فن آوریهای نوین امکان استفاده از سرویس های متعددی را از طریق بستری مطمئن و فراگیر فراهم کنند شرایط مطلوب تری برای مردم ایجاد خواهد شد. در این راستا شرکت "به سیما سامانه ایرانیان" با نام تجاری "به سیما" و با بهره گیری از فن آوری ipMedia®   شرایط ارائه سرویس های متنوعی را در یک بسترو مبتنی برپروتکل اینترنت و IP   فراهم نموده است این فن آوری که توسط شرکت ایلا نرم افزار توسعه یافته است بر روی  شبکه تلفن ثابت از طریق ADSL و با پهنای باند mbps2 و همچنین شبکه تلفن همراه قابل دسترس است.
با توجه به اینکه فن آوری ipMedia® برای ارائه خدمات خود از بستر اینترنت استفاده نمی کند و از توپولوژی توزیع شده برای ارائه خدمات به مشترکین بهره می گیرد لذا از دو ویژگی امنیت بالا و فراگیر بودن برخوردار است که می توان این دو ویژگی را از برجستگی های بارز آن نسبت به فن آوری های دیگری چون IPTV و OTT دانست..

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا