نگاهی به دروازه های جهنم و بهشت روی زمین

به گزارش سیناپرس، برخی از کارشناسان این پدیده را ناشی از انفجار منابع نفت و گاز آذربایجان در زیر دریا دانسته و برخی دیگر نیز آن را  آتش فشان گلی می دانند زیرا در این کشور حدود ۴۰۰ آتش فشان گلی شناخته شده است.

 کارشناسان بر این اعتقادند که در دریای خزر مخلوط شدن مقادیر زیادی گاز، گل و آب باعث ایجاد آتشفشانهای گِلی شده است که این موضوع درباره انفجار نزدیک به میادین گازی جمهوری آذربایجان نیز می تواند صادق باشد.

گفتنی است در بهار سال ۲۰۰۱ ، وقوع یک گل افشان باعث به وجود آمدن یک جزیره در محدوده دریایی آذربایجان در دریای خزر شد. در اکتبر همان سال نیز آتشفشان گلی دیگری در منطقه آبتکان جمهوری آذربایجان فوران کرد که البته تلفاتی در پی نداشت. به گزارش سیناپرس، امواج گل خارج شده از این کوه‌ها تا فاصله ۱۵ کیلومتری در روز قابل رویت هستند. البته هنوز دلیل پدیده روزهای گذشته شناسایی نشده و ممکن است در آینده این نظریات تایید یا رد شوند.

این موضوع باعث شد تا به بررسی موارد مشابهی بپردازیم که یکی از ان ها مجددا در کشورهای شمال دریای خزر بوده و به نام دروازه جهنم شهرت دارد. دروازه جهنم در نزدیکی شهری کوچک به نام درواز یا دروازه در کشورترکمنستان  واقع شده است . 

دروازه جهنم

این منطقه از نظر طبیعی دارای منابع غنی گاز طبیعی حوزه دریای خزراست . داستان به وجود آمدن این دروازه جهنمی به سال ۱۹۷۱میلادی بازمی گردد که تعدادی از زمین شناسان اتحاد جماهیر شوروی سابق در این محل غاری طبیعی و قابل دسترسی به منابع گاز زیر زمینی پیدا کردند که در حین عملیات حفاری ، بخش زیادی از زمین های اطراف ریزش کرده و تخریب شد که البته تلفات جانی در برنداشت ، بر اثر این سانحه حفره ای بزرگ به قطر بیش از هفتاد متر ایجاد شد که تمامی کمپ و چادرها و تجهیزات گروه کاووش را بلعیده و از این گذشته گازهای سمی با فشار نسبتاً زیادی از آن در حال خروج بود .

به گزارش سیناپرس، در آن زمان مسئولین درگیر این پروژه که عموما متشکل از زمین شناسان بودند به این نتیجه رسیدند که به دلیل سمی بودن گازها و همچنین احتمال ریزش مجدد و انفجار بهتر است قید ادوات و تجهیزات خود را که در پائین حفره سقوط کرده بود زده و  برای مهار گاز های سمی ، آن را آتش بزنند تا پس از چند روز که گازها خارج شده و آتش خاموش شد ، عملیات را ادامه دهند اما برآوردهای این زمین شناسان در مورد منابع گاز متصل به این حفره اشتباه بود و نه تنها پس از چند روز این گاز و شعله های ناشی از آن خاموش نشد بلکه هنوز پس از گذشت چند دهه این محل در حال فوران گاز و سوختن است . البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که آتش زدن این حفره کاری منطقی و علمی بوده زیرا فوران گاز متان و ورود آن به محطی زیست و اتمسفر بسیار زیانبارتر از آتش زدن آن است که تقریبا آلاینده های جوی کمی ایجاد می کند. 

منطقه  امروزی درواز در حقیقت روستائی کوچک با حدود ۳۵۰ نفر سکنه در ۲۶۰ کیلومتری شمال عشق آباد قرار گرفته است . به گزارش سیناپرس، اگرچه این منطقه به واسطه وجود دروازه جهنم ، شهرتی دست و پا کرده و همه ساله گردشگران زیادی برای دیدن این پدیده عجیب و غریب به این منطقه سفر می کنند ولی مسئولین دولتی ترکمنستان از این موضوع یعنی هدر رفتن  مقادیر زیادی از گازهای طبیعی خود بسیار ناراضی بوده و در سال ۲۰۱۰ رئیس جمهور ترکمنستان در بازدید که از این منطقه داشت دستور مهار آتش و کنترل گاز خروجی از این منبع عظیم زیر زمینی را داد که البته هنوز اقدامی قطعی در این مورد انجام نشده است .  

بیشتر کسانی که به این منطقه سفر کرده اند از زیبایی این حفره به ویژه در زمان غروب و تاریک شدن هوا یاد می کنند که تقابل رنگ سرخ و آتش و سنگ های تفدیده از حرارت در برابر آسمان پر ستاره و ظلمات شب ، چشم اندازی بی نهایت زیبا ایجاد می کند که هر بازدیدکننده ای بدون توجه به گذشت زمان ، برای ساعت ها محو زیبایی و شگفت انگیزی این پدیده طبیعی می شود . 

دروازه بهشت

حال از دروازه جهنم گذشته و به بررسی پدیده ای طبیعی دیگر به نام دروازه بهشت می پردازیم. برای کشف دروازه بهشت در زمین باید به سرزمین چین سفر کرد.  

اینکه کوهستان تیانمن در کشور چین با نام دروازه بهشت خوانده می شود در ابتدا برای افرادی که از علت آن آگاهی ندارند بسیار عجیب خواهد بود ولی بدون شک حتی با دیدن عکس های این محیط می توانید علت این چنین نام ویژه ای را درک کنید، این کوهستان با ارتفاع ۱۳۱ متر و عمق بیش از ۶۰ متر می تواند هر بیننده ای را تا مدتها در محیط خود مجذوب سایه های زیبای تک تک صخره ها کند،  این محیط زیبا از دور درست مانند دروازه ای رو به نور به نظر می رسد و که این ورود نور با توجه به نوع خاص ساختار صخره ای منطقه نیز جذاب تر خواهد شد، زیرا به صورت دائم در قسمت هایی که به دروازه بهشت دید دارند سایه خواهد بود و این سایه ها موجب خواهند شد تا با حرکت به سمت دروازه احساس ورود از محیط خاکستری به محیطی پر نور و در حقیقت استعاره از رفتن از سوی زمین به سوی بهشت را در وجود خود حس کنید.

دروازه بهشت در منطقه مشهور ژانگ جیاجی قرار دارد و با نزدیک ترین شهر تنها  هفت  کیلومتر مسافت فاصله خواهد داشت، به این ترتیب امکان رفتن به این محل بسیار ساده و آسان خواهد بود و روزانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران به این منطقه سفر می کنند.

این کوهستان با غارهای طبیعی بسیار دیدنی پوشیده شده است که قدمت این غارها در برخی موارد سال ۲۶۳ پس از میلاد اعلام شده است همچنین بر روی این کوهستان تله کابین های ویژه ای طراحی شده اند که بیش از ۷ هزار و ۴۵۵ متر طول دارند! و مسلما طی کردن مسافت بیش از هفت کیلومتر در بین زمین و آسمان و در چنین کوهستان زیبایی می تواند هر فردی را برای مدتها سرگرم نگه دارد.

به گزارش سیناپرس، علت اصلی نام گذاری این منطقه را می توان به دروازه ویژه ای که در ابتدای متن به آن اشاره شد دانست، این دروازه به اعتقاد زمین شناسان در اثر شکستن یک صخره بزرگ و سقوط قسمتی از آن به وجود آمده است  و اهالی منطقه نیز این محیط را ویژه و استثنایی می دانند و آن را نمادی برای فرهنگ چینی به حساب می آورند، فرهنگی که قدمتی بیش از دو قرن دارد.

همچنین این کوهستان به عنوان مرتفع ترین نقطه گردشگری در کل چین نیز به حساب می آید و بومیان منطقه بنا به تفسیرخود درباره این منطقه می گویند که هر انسانی در این کوهستان خود را به خدا نزدیکتر خواهید دانست، و در حقیقت  دروازه بهشت نزدیکترین نقط زمین به خدا خواهد بود. به

گزارش سیناپرس، در این منطقه یک معبد بزگ نیز وجود دارد که با نام معبد تیان من شان شناخته می شود و افرادی که به تمرکز و مدیتیشن علاقه دارند به صورت دائم به این منطقه رفته و به این معبد سر می زنند.

اهالی منطقه و ساکنین آن به صورت عمومی گیاه خوار هستند و بیش از ۸۰ درصد ساکنین منطقه به صورت کامل تنها از گیاهان محلی استفاده می کنند، در این منطقه گونه های گیاهی متنوعی وجود دارند و همچنین درختان بسیار کهنسالی نیز به چشم می خورند که قدمت تعدادی از آنها بسیار بالا به نظر می رسد، از نظر گونه جانوری نیز بیش از یکصد گونه پرنده و ۲۰۰ گونه جانور در این کوهستان زندگی می کنند که دیدن هر یک از آنها می تواند برای گردشگران بسییار مفید و جذاب باشد. به گزارش سیناپرس، درپایان باید یادآور شوم که گردش در این منطقه ممکن است تجربه ای باشد که در هیچ کجای دیگر دنیا به آن دسترسی نخواهید داشت.

گزارش: نیروانا حسینی
منبع: englishrussia و chinesetimeschool

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا