خلق دنیایی نو با تلفیق سیستم اطلاعات جغرافیایی و واقعیت مجازی

به گزارش سیناپرس؛ انسان ها از دیرباز تمایل داشتند راه حل های آسان تری را برای گذران روزمرگی هایشان انتخاب کنند؛ به همین دلیل دست به اختراع، اکتشاف و نوآوری زدند. در واقع می توان گفت اصلی ترین دلیل پیشرفت جوامع بشری نیازهایی بود که انسان از بدو ورود به این کره خاکی، با آن دست و پنجه نرم می کرد و این عنصر نیاز بود که انسان ها را برای داشتن زندگی راحت سوق داده است.

از آنجایی که پراکندگی اصلی ترین ویژگی نظام طبیعت است، بشر برای شناخت آن علم را تولید کرد و اگر بخواهیم تخصصی تر به ماجرا نگاه کنیم، علم جغرافیا شکل گرفت. قرن ها بعد با استفاده از تصاویر ماهواره ای و اطلاعات مکانی، داده ها در نرم افزاری کاربردی به نام سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) تحلیل و تبیین شد. در واقع این سیستم اطلاعاتی یا بهتر است بگوییم این علم روشی نوین برای شناخت گوناگونی ها و ویژگی های محیطی است.  

سیستم اطلاعات جغرافیایی و نرم افزار GIS در ایران کاربرد های بسیاری داشته است و تا کنون پروژه های زیادی از سوی شهرسازان، برنامه ریزان شهری، جغرافیدانان و حتی مهندسان عمران و معماری با استفاده از نرم افزار GIS  انجام شده است. در این میان مجموعه کسب و کار «آزیموت نگار» یکی از شرکت های عضو در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است که با بهره گیری و تلفیق این نرم افزار با یکی دیگر از جدید ترین فناوری های روز دنیا به نام واقعیت افزوده(  AR )و واقعیت مجازی(VR ) فرایند جدیدی از شناخت محیط اطرافمان را خلق کرده اند. فرایندی در قالب یک اپلیکیشن با عنوان «آزیموت». سیناپرس در گزارشی برای شناخت کاربردی این اپلیکیشن به گفتگو با طراحان آن پرداخته است.

نوید نیک نیا؛ مدیر فنی شرکت دانش بنیان «آزیموت نگار» درباره این اپلیکیشن به خبرنگار سیناپرس می گوید؛ «نزدیک به ده سال است که در زمینه پروژه های مربوط به نرم افزار GIS فعالیت می کنیم؛ تا اینکه در سال 1396 ایده ای به ذهنمان رسید که منجر به ساخت یک اپلیکیشن شد. از آنجایی که علاقه ما به فناوری زیاد بود، تصمیم گرفتیم برنامه ای را طراحی کنیم که بتواند سیستم اطلاعات جغرافیایی را برای عموم مردم ملموس تر کند تا کاربران معمولی هم بتوانند از آن بهره بگیرند. در نهایت اپلیکیشن «آزیموت» ساخته شد.» 

وی با اشاره به ماهیت اپلیکیشن «آزیموت» می گوید؛ «این اپلیکیشن در وهله نخست اطلاعات مکانی و توصیفی GIS را از مرکز داده دریافت می کند و بعد فرد بدون نیاز به حفر زمین می تواند با استفاده از تلفن همراه خود و فناوری AR  تمام عوارض زیر زمین را ببیند. تا پیش از این و در قالب سنتی، مهندسان دستگاه رادیو سوند را روی زمین مستقر می کردند و با استفاده از امواج می فهمند که چه عوارضی داخل زمین است.» 

به گفته نیک نیا؛ اپلیکیشن «آزیموت» عوارض زمینی را در اندازه واقعی خود و به صورت سه بعدی نشان می دهد. برای طراحی و ساخت این اپلیکیشن هزینه و زمان زیادی صرف شده است. 

قرار است در کشور کانادا این اپلیکیشن را پیاده سازی کنیم

در ادامه پیام توحیدی شاکرصفت، رییس هیات مدیره شرکت «آزیموت نگار» می گوید؛ «شرکت آزیموت نگار در سال 1398 دانش بنیان شد و ما این پروژه را سال گذشته به ثبت جهانی رساندیم. گفتنی است، در سراسر دنیا تنها یک شرکت آمریکایی است که مشابه چنین فرآیندی را  انجام می دهد و  قرار است در کشور کانادا و در شهر تورنتو این اپلیکیشن را پیاده سازی کنیم.» 

نیک نیا در شرح و کارکرد این اپلیکیشن می گوید؛ برنامه کاربردی «آزیموت» تلفیق سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS و واقعیت افزوده AR  است. اصلی ترین تفاوت نقشه های خروجی GIS که عموما چند لایه و همراه با اطلاعات مکانی و توصیفی هستند، با نقشه های سنتی، اعمال تغییرات روی نقشه است، حال تلفیق اطلاعات توصیفی و مکانی یک منطقه با واقعیت افزوده مزایای زیادی دارد؛ از جمله ردیابی و پیداکردن عوارض زیر زمین. به عبارت دیگر اطلاعات GIS از مرکز اطلاعات جغرافیایی دریافت و با استفاده از اینترنت فراخوانی و در نهایت در بستر  AR و VR نمایش داده می شود.» 

در ادامه توحیدی با اشاره به کاربردی بودن این نرم افزار معتقد است؛ «تنها عوارض زیر زمین نمایش داده نمی شود؛ بلکه اطلاعات عوارض روی زمین نظیر ساختمان ها و عوارض زمینی هم نمایش داده می شود. حتی اطلاعات دیگری نظیر جمعیت و کاربری عوارض در این نرم افزار نمایش داده می شود.

گفتنی است، این اپلیکیشن می تواند در مخاطرات طبیعی مانند سیل و زلزله مورد استفاده های زیادی قرار بگیرد و در حال حاضر کاربران می توانند تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه و عینک های VR به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.»

نیک نیا گام بعدی توسعه اپلیکیشن آزیموت را در استفاده از عینک های هولو لنز دانست و معتقد است؛ «از دیگر امکاناتی که قرار است به مجموعه آزیموت نگار و اپلیکیشن آزیموت اضافه شود، عینک هولو لنز مایکروسافت است. این عینک شیشه ای دارای سیستم عامل منحصر به فردی است که استفاده از آن ساده تر از عینک های VR است و البته فناوری بسیار بالاتری نسبت به نسل های پیش از خود را دارد. در واقع کاربر نه تنها می تواند عوارض را به صورت سه بعدی ببیند، بلکه قادر به اعمال تغییراتی در بستر مجازی هم خواهد بود. گفتنی است، این هولو لنز نیاز به تلفن همراه را در دریافت اطلاعات و دیدن عوارض مرتفع می کند.» 

وی می گوید؛ «از آنجایی که قدرت اصلی فناوری AR و  VR  نمایش است، هر نوع اطلاعات را می توان در محل مورد نظر نمایش داد، در حقیقت نه تنها اطلاعات مبتنی بر GIS بلکه هر نوع اطلاعات مکانی و شبیه سازی شده ای را می توان با استفاده از این اپلیکیشن و با بهره گیری از AR و VR نمایش داد.»

در آستانه نسل جدیدی از تولید محتوا 

توحیدی در ادامه با اشاره به کاربردی بودن اپلیکیشن آزیموت در امور آموزشی می گوید؛ «این نرم افزار تنها برای شناخت عوارض زمینی و کسب اطلاع از آن ها مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه از آن می توان برای یادگیری موضوعات علمی و کتاب های درسی هم استفاده کرد حتی می تواند نسل جدیدی از تولید محتوا باشد. در واقع با بهره گیری از این فناوری امکانات بسیاری را در آموزش نجوم به ویژه برای کودکان می توان ارائه داد. امروزه ایران موقعیت خوبی دارد تا در این زمینه و بهره گیری از این نوع فناوری ها خود را به دنیا برساند. با استفاده از آن حتی می تواند سطح تحصیل را بالا ببرد.» 

وی ادامه داد؛ «از آنجایی که فناوری همیشه و در همه ادوار زندگی بشری توانسته است خود را تثبیت کند، ما ناچاریم به استفاده از آن روی بیاوریم؛ برای مثال امروزه شمار استفاده از کتاب ها و آموزش های الکترونیکی بیشتر از گذشته شده است؛ از این رو بهره گیری از این فناوری، در بخش گردشگری هم می تواند مکان های دیدنی دنیا را با حسی واقعی تر از نمایش سینمایی در اختیار کاربر بگذارد.»   

در ادامه نیک نیا با ارائه خبر راه اندازی باغ وحش مجازی در جزیره کیش می گوید؛ «همانگونه که اشاره شد، یکی از فعالیت های مدنظر ما، توسعه این برنامه در زمینه گردشگری است که علاوه بر نمایش مکان های دیدنی دنیا در بستر VR می خواهیم حیوانات دیدنی دنیا را هم در قالب باغ وحش مجازی نمایش دهیم تا یک فضای نزدیک به واقعیت را برای بازدیدکنندگان رقم بزنیم. در این فرآیند، به تصویر کشیدن بقایا و بازسازی وقایع تاریخی دنیا برای عموم مردم با این فناوری می تواند حس عمیق تری از این بازدید مجازی به کاربر بدهد.» 

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا