تصفیه آب استخر شنا با گیاهان

استخرهای شنا به علت حضور افراد مختلف در آن، همواره در معرض آلودگی های گوناگون قرار دارد. به همین دلیل استفاده از شیوه هایی نظیر افزودن مواد شیمیایی ضدعفونی کننده به آب، از اصلی ترین گزینه ها برای کاهش این آلودگی است. همچنین بسیاری از استخرهای عمومی از سامانه های گوناگون تصفیه برای تمیز کردن آب موجود استفاده می کنند. همچنین تعویض پیوسته آب استخر نیز یکی دیگر از الزامات کنونی برای داشتن استخری تمیز است.

اما این شیوه ها دردسرهای زیادی دارند. برای نمونه مواد شیمیایی ضدعفونی کننده نه تنها ممکن است عوارضی برای انسان داشته باشد، بلکه تاثیراتی ناخوشایند بر محیط زیست را نیز با خود به همراه خواهد داشت. تعویض آب نیز با توجه به محدودیت های جهانی در دسترسی به منابع آب به هیچ وجه گزینه مطلوبی به شمار نمی رود. به همین دلیل، یافتن راه هایی دیگر برای تمیز کردن آب استخر می تواند در نهایت به سود سلامت افراد و محیط اطراف باشد.

 

شیوه سازگار با محیط زیست

یکی از شیوه های جایگزینی که در چند سال اخیر بشدت مورد استقبال قرار گرفته، ساخت استخرهای شنای طبیعی است. البته منظور از استخر طبیعی، برکه و آبگیرهای موجود در طبیعت نیست. استخر طبیعی، سازه ای مشابه استخرهای معمولی است که فرآیند به کار رفته در آنها برای تصفیه آب، از سازوکارهای طبیعی استفاده می کند. در این استخرها، هیچ خبری از موادشیمیایی برای تمیز کردن آب نیست و در عوض این کار توسط گیاهان و البته برخی باکتری ها به انجام می رسد.

در این شیوه هیچ نیازی به تعویض آب استخر نیست. آب استخرهایی که با این شیوه ساخته می شوند، در یک سیستم بسته جریان دارند. آب استخر توسط پمپ هایی به بخشی دیگر منتقل شده، گیاهان به عنوان فیلتر برخی مواد را از آب گرفته و سپس این آب به بخش دیگری وارد می شود. در بخش دوم نیز برخی میکروارگانیزم ها سایر مواد زائد موجود در آب را از بین برده و به این ترتیب آبی پاک و شفاف به دست می آید. همچنین چند بار در هفته، کیفیت آب مورد ارزیابی قرار می گیرد تا از تمیز بودن آن اطمینان حاصل شود.

البته برای کاهش احتمال ورود آلودگی به آب این استخرها، تدابیر دیگری نیز اتخاذ می شود. برای نمونه در برخی از استخرهای عمومی که از این شیوه استفاده می کنند، افراد باید پیش از ورود به استخر دوش بگیرند تا مواد زاید از طریق بدن آنها به آب استخر منتقل نشود. همچنین افراد حق استفاده از انواع لوسیون و کرم های ضدآفتاب را ندارند. کف این استخرها نیز باید مرتب تمیز شود تا جلبک ها فرصتی برای رشد در آن پیدا نکنند.

 

استقبال گسترده از استخرهای طبیعی

این شیوه تاکنون در چند کشور اروپایی بشدت مورد استقبال قرار گرفته است. برای نمونه در فرانسه 12 و در آلمان نیز حدود 100 استخر با این روش ساخته شده اند. بعلاوه از کارایی این شیوه در ساخت استخرهای عمومی، برای ساخت استخر منازل و ویلاها نیز می توان از این روش بهره گرفت. گفتنی است هزینه نگهداری و نیز زمان لازم برای تمیزکردن این استخرهای طبیعی به مراتب کمتر از استخرهای معمولی است.

استخرهای طبیعی؛ فرصتی ارزشمند برای ایرانیان

بر اساس اعلام کارشناسان، بحران کم آبی در سال های آینده به تهدیدی جدی برای کشورمان بدل خواهد شد و حتی نشانه های این تهدید نیز اکنون در برخی مناطق ایران قابل مشاهده است. به همین دلیل بهره گیری از راه هایی که در نهایت بتواند به کاهش مصرف آب بینجامد از راهکارهای مقابله موثر با این روند است.

گسترش استفاده از استخرهای طبیعی در ایران می تواند ضمن کاهش مصرف آب، گزینه استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن آب را از میان بردارد. این مساله در نهایت به سلامت بیشتر محیط زیست و البته سلامت شهروندان می انجامد.

افزون بر این، از آنجا که فناوری زیستی ساخت این استخرها تا حدی جدید به شمار می رود، دانشگاه ها و پژوهشگاه های ایرانی نیز می توانند با بهره گیری از توان مطالعاتی خود به تکمیل این فناوری بپردازند. این مطالعات و پیشرفت ها نه تنها به گسترش این نوع از استخرها در ایران می انجامد، بلکه می تواند به صادرات خدمات فنی مربوط به آن و ارزآوری برای کشور هم کمک کند.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا