راه اندازی نخستین خط تولید در فضا

سیناپرس: با ورود دستگاه چاپگر سه بعدی به ایستگاه فضایی بین المللی می توان به جرأت گفت جاه طلبی های انسان در فضا به یکی از نقاط عطف دیدنی خود رسیده است. این دستگاه را می توان تازه ترین فناوری خلاقانه ساخت دست بشر دانست که از مرزهای زمین عبور کرده است.

بدون شک کالایی که در زیر آن برچسب "ساخت فضا" خورده باشد گویای یک واقعیت غیرقابل انکار و در عین حال شگفت انگیز است: قابلیتهای فنی بشر در توسعه فناوری های نوظهور به آن حد رسیده که خط تولید محصولاتی هرچند کوچک و ارزان قیمت در فضا راه اندازی شده است.

دکمه دستگاه فشرده می شود و فرآیند از پیش برنامه ریزی شده آغاز می شود. تولید محصول مورد نظر یک ساعت زمان می برد. پس از پایان فرآیند هشدار کوچکی به گوش می رسد اما این معنای دیگری هم دارد: دنیا تغییر کرده است.

ماشین تولیدی ایستگاه فضایی به گونه ای طراحی شده که به راحتی فرمانپذیر بوده و آنچه که مورد نیاز است را به سرعت تولید کند.

درحقیقت می توان گفت این برای نخستین بار است که بشر موفق به اثبات قابلیتهایش برای "تولید" در فضا شده است. در این صورت می توان امیدوار بود اگر در ایستگاه فضایی بین المللی که حدود 400 کیلومتر از زمین فاصله دارد به وسیله یا قطعه خاصی نیاز باشد امکان تولید آن توسط چاپگر سه بعدی وجود دارد.

نکته مهم دیگر این است که چنین فرآیند تولیدی از راه دور نیز امکانپذیر است. محققان ناسا نشان داده اند که از مراکز کنترل زمینی و تنها با فشردن یک دکمه می توان فرآیند تولید قطعه مورد نظر را در محفظه چاپگر سه بعدی آغاز و کنترل کرد.

باید پذیرفت که استفاده از فناوری چاپگر سه بعدی در ایستگاه فضایی بین المللی می تواند به کاهش سفرهای ضروری فضایی جهت انتقال قطعاتی خاص به ایستگاه کمک کند و این یعنی تعیین استراتژی های نوین برای توسعه برنامه ها در ایستگاه فضایی.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا