جلوگیری از پیشرفت نابینایی با یک رژیم غذایی

یک رژیم غذایی مدیترانه‌ ای سرشار از میوه، سبزی‌ها، حبوبات، غلات سبوس‌دار، روغن‌زیتون و ماهی‌های روغنی ممکن است از توسعه «دژنراسیون ماکولای وابسته به سن» (AMD) جلوگیری کند. این بیماری دلیل اصلی اختلال بینایی در افراد بالای ۵۰ سال است.

مطالعه جدیدی که توسط محققان موسسه «اینسِرم» و دانشگاه بوردو منتشر شده است، ارتباط بین کاروتنوئیدهای در گردش خون (رنگ‌دانه‌های گیاهی که از شبکیه محافظت می‌کنند) و کاهش خطر ابتلا به AMD پیشرفته را به روشی بی‌سابقه نشان می‌دهد. این مطالعه روی ۶۰۹ نفر در طی یک دوره هشت‌ساله انجام شده است.

تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) مهم‌ترین علت کاهش بینایی در کشورهای صنعتی است. این بیماری دژنراتیو قسمت مرکزی شبکیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، که برای کارهای روزمره زندگی (مانند خواندن، رانندگی، تشخیص چهره و غیره) بسیار مهم است.

اگرچه درمانی برای آن وجود ندارد، اما می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد یا آن را کند کرد. محققان ارتباط بین تغذیه و AMD را مطالعه کرده‌اند و دریافتند بسیاری از غذاها کاهش سرعت تخریب را امکان‌پذیر می‌کنند، ازجمله: اسید چرب (امگا ۳)، آنتی‌اکسیدان (ویتامین C ، روی و غیره).

 

منبع:انا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا