ناسا با اوریون به اعماق فضا فکر می کند

سیناپرس:45 سال پیش یعنی زمانی که نیل آرمسترانگ نخستین گامها را بر روی سطح ماه گذاشت عبارت معروف "یک گام کوچک" را به زبان آورد و حالا باید گفت موفقیت ناسا در پرتاب آزمایشی فضاپیمای سرنشین دار اوریون که قرار است انسان را راهی مریخ کند "گامی بسیار کوچک در راه اعماق فضاست."

اوریون از نظر ظاهری شباهت زیادی به فضاپیماهای آپولو دارد، همان سیستم های فضایی معروفی که پای انسان را به ماه باز کردند. شکل هر دوی این فضاپیماها شباهت زیادی به هم دارد. درحقیقت به نظر می رسد این شکل بهترین ساختار برای فضاپیماها برای بازگشت با سرعت بسیار زیاد به اتمسفر زمین باشد. اما ازاینجا به بعد تفاوتها آغاز می شود.

فضاپیمای اوریون قابلیت حمل 4 فضانورد را دارد حال آنکه آپولوها سه فضانورد را در خود جای می دادند. از آن گذشته نسل جدید فضاپیماهای سرنشین دار ناسا مجهز به نسل مافوق تصور تجهیزات الکترونیکی است اما رایانه هایی که در دهه 60 در آپولوها به کار گرفته می شدند قدرتی به مراتب کمتر از آیفون های امروزی داشتند!

ناسا به اوریون به عنوان جایگزینی برای شاتلهای فضایی نگاه می کند. شاتل ها در سال 2011 بازنشسته شدند و این روزها تنها در موزه ها می توان آنها را مشاهده کرد. طی سالهایی که دیگر شاهد پرواز شاتلها نبوده ایم ناسا راهی جز تکیه به روسیه و کپسولهای سایور این کشور برای عبور از مرزهای زمین و رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی نداشته است.

آژانس فضانوردی آمریکا در این مدت به ازای هر صندلی در سایوزها 70 میلیون دلار به روسیه پرداخت کرده است که البته در دو سری از پروازها دو فضانورد کانادایی به نمایندگی از ناسا راهی ایستگاه فضایی بین المللی شده اند.

اکنون که ناسا گام نخست در راه رسیدن به مریخ را بی نقص و محکم برداشته است، ایستگاه فضایی بین المللی دیگر اولویت اصلی این آژانس فضانوردی نخواهد بود. درحقیقت شرکتهای خصوصی نظیر SpaceX و سیستم فضایی شناخته شده اش یعنی Dragon Capsules به زودی مسؤولیت اعزام فضانوردان و تجهیزات به این ایستگاه را در اختیار گرفته و در عوض ناسا به اعماق فضا و رسیدن به اجرام فضایی نظیر مریخ و سیارکها فکر می کند.