فضانوردان چگونه لباس هایشان را در فضا می شویند

به گزارش سیناپرس،به تازگی مجموعه پژوهشی Procter & Gamble که در حوزه مواد شوینده فعالیت می کند، قراردادی را با ناسا امضا کرده است که به عنوان توافق نامه خشکشویی فضایی شناخته می شود. طبق این پیمان ، ناسا به دنبال راه حل های بالقوه شستشوی لباس در فضا است.

هدف ناسا از این طرح، تغییر سیاست های فعلی مبنی بر به همراه بردن صدها کیلو لباس به سفرهای فضایی است که هر یک از آن ها تنها چند روز پوشیده می شوند.

مارک سیویک از پزوهشگران این تیم تحقیقاتی در رابطه با مساله فوق گفت: آژانس فضایی سرانجام لباس های فرسوده را در یک فضاپیمای باری که در جو می سوزد ، دور می اندازند . به این ترتیب زمان، هزینه و انرژی زیادی صرف انتقال ده ها کیلو لباس در هر ماموریت فضایی می شود.

به اعتقاد این پژوهشگر، ما نمی توانیم به روند ادامه داده و با هر فضانورد ده ها کیلو لباس به فضا بفرستیم به همین دلیل ما در حال تحقیق در مورد روش های شستوشی لباس به طور موثر تر در فضا هستیم. به گزارش سیناپرس،در این میان مهمترین سوال پیش روی ناسا این است که آیا امکان شستشو یا خشکشویی لباس در فضا وجود دارد؟ مهمترین چالش در این میان، کمبود جاذبه در فضا است و مشکل فوق،  به این معنی است که آب ، لباس و صابون در فضاپیماها مانند زمین رفتار نمی کنند.

سیویک گفت: از آنجا که حمل آب به ماموریت های فضایی بسیار دشوار بوده و آب به عنوان یک کالای گرانبها در فضاپیماها و ایستگاه بین المللی فضایی بازیافت و ذخیره می شود. مصرف آب زیاد مانند آن چه در زمین برای شستشوی لباس استفاده می کنیم در سفرهای فضایی طولانی تقریباً غیرممکن خواهد بود. برای مثال باید توجه داشت که مریخ حدود ۳۴ میلیون مایل با زمین فاصله دارد.

از سوی دیگر فضانوردان برای جبران اثرات نبود جاذبه بر روی ماهیچه ها و استخوان ها ، باید تقریباً دو ساعت در روز ورزش کنند که در این فعالیت، لباس هایشان عرق می کند.

پژوهشگران در نظر دارند طی این پروژه در ماه دسامبر یک شوینده حاوی آنزیم هایی برای تجزیه آلودگی لباس به طور طبیعی به ایستگاه فضایی ارسال کنند. هدف ان ها بررسی نوع رفتار این آنزیم های شوسنده در شرایط بدون جاذبه و برای بازه زمانی شش ماهه است.

به گزارش سیناپرس،سیویک همچنین اعلام کرد، برخی آژانس های فضایی امیدوار هستند که یک ماشین لباسشویی را در فضا آزمایش کنند. ما در مورد استفاده از آب سرد و کمترین میزان استفاده از آب پیشرفت زیادی داشته ایم و در حال بررسی استفاده از دستگاهی هستیم که عملیات شستشو، خشک کردن و بازیافت آب را در یک واحد ترکیب کند.

مایک اورت ، تحلیلگر بخش حمایت از زندگی و سیستم های حرارتی ناسا نیز در رابطه با موضوع فوق طی  یک ایمیل گفت: یک محلول لباسشویی که آب کمتری در فضا استفاده می کند می تواند بر روی زمین نیز مزایایی داشته باشد. این فناوری به دلیل لزوم  بازیافت و استفاده از آب كمتر در فضا مهم است ولی با توجه به رشد بیشتر مناطق شهری و جمعیت در آینده ، استفاده از آب كمتر روی زمین نیز موضوعی مهم محسوب می شود.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: ماشین های لباسشویی برای سطح ماه یا مریخ ممکن است فقط به حداقل تغییر نیاز داشته باشند ، در حالی که چنین ماشین هایی برای عملکرد صحیح در فضای بدون جاذبه باید به شدت تغییر کنند.