کاهش التهاب پوست و مفاصل با تغییر رژیم غذایی

بر اساس این تحقیقات که با استفاده از موش‌ها و به منظور بررسی تاثیر رژیم غذایی بر پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک انجام شد، مشخص کرد جایگزینی رژیم غذایی غربی که حاوی مقادیر زیادی قند و روغن است با یک رژیم غذایی متعادل موجب ترمیم میکروبیوم روده شده و التهاب پوست را از بین می‌برد.
همچنین محققان دریافتند: استفاده از داروهای آنتی بیوتیک نیز موجب کاهش اثر رژیم غذایی غربی شده و التهاب پوست و مفاصل را از بین می‌برد.
در این تحقیقات موش‌ها به مدت ۶ هفته با استفاده از رژیم غذایی غربی تغذیه شدند و سپس با استفاده از یک عامل تحریک‌کننده، عوارض پسوریازیس در بدن آن‌ها ایجاد شد.
در مرحله بعد موش‌ها به دو گروه تقسیم  شدند و یک گروه به مدت چهار هفته دیگر با استفاده از رژیم غذایی غربی تغذیه شد. گروه دوم در همان مدت با استفاده از یک رژیم غذایی متعادل تغذیه شد.
در نتیجه این آزمایش مشخص شد مصرف رژیم غذایی حاوی قند و چربی به مدت ۱۰ هفته، موش‌ها را مستعد التهاب پوست و مفاصل می‌کند. اما شدت عوارض التهاب در موش‌هایی که با استفاده از رژیم غذایی متعادل تغذیه شدند، کاهش می‌یابد. به اعتقاد محققان نتایج این آزمایش موید امکان بهبود نسبی آثار التهاب و ترمیم آسیب‌های وارد شده به میکروبیوم روده در اثر استفاده از رژیم غذایی غربی است.
منظور از رژیم غذایی متعادل رژیمی مشابه رژیم مدیترانه‌ای است.

رژیم مدیترانه ای به طور معمول شامل چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است.

این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می شود. در رژیم غذایی مدیترانه ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد. استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.
رژیم غذایی غنی از قند و چربی می‌تواند منجر به برهم خوردن تعادل ساختار میکروبی روده شده و منجر به بروز بیماری‌های التهابی پوست مانند پسوریازیس شود.
آرتریت پسوریاتیک (ورم مفاصل پسوریاتیک) نوعی آرتریت است که با التهاب پوستی مشابه پسوریازیس همراه است.
آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌شود که یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می‌شوند. شایع‌ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می‌شود.
استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می‌شوند.
پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که دو تا سه درصد افراد سفید پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد این بیماری خود ایمنی از نظر ژنتیکی با چاقی، دیابت و دیگر حالت‌های سندرم متابولیک مرتبط است.
مهمترین علایم پسوریازیس شامل ایجاد تکه‌های ضخیم قرمز رنگ پوستی و فلس‌های نقره‌ای رنگ است که بسیار دردناک بوده و سبب خارش می‌شود.

این عارضه معمولا زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا و کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ همچنین در اطراف ناخن، ناخن پا و داخل دهان نیز دیده شده است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Investigative Dermatology منتشر شده است.