کاوشگر افق‌های نو از خواب بیدار شد

سیناپرس: این روزها باز هم رویداد مهم فضایی با هدایت ناسا در راه است. کاوشگر افق‌های نو پس از بیدار شدن از خواب زمستانی ۹ ساله حالا برای عبور از نزدیکی پلوتو آماده می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزیهای از پیش صورت گرفته این کاوشگر در جولای سال آینده از نزدیکی اقمار پلوتو نیز عبور خواهد کرد.
گرچه این کاوشگر ۴.۶ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله گرفته اما همچنان ۲۶۰ میلیون کیلومتر دیگر در پیش دارد. سیگنالهای ارسالی کاوشگر ۴ ساعت و ۲۶ دقیقه در راه بود تا به زمیبن رسید. این تاخیر زمانی به دلیل فاصله قابل توجه کاوشگر با زمین بود.
این سیگنالها در ایستگاه شبکه Deep Space Network در کانبرا استرالیا دریافت شدند.
کاوشگر افق‌های نو توسط گروهی از دانشمندان در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در مریلند کنترل می‌شود. البته بیدار شدن کاوشگر از خواب طولانی مدت فضایی بر اساس دستورات پیش فرضی که از ابتدا در آن برنامه‌ریزی شده بود صورت گرفت و سیگنال تایید آن نیز ۹۰ دقیقه بعد ارسال شد.
افق‌های نو با هزینه ۶۵۰ میلیون دلاری ساخته شده و در ۱۹ ژانویه سال ۲۰۰۶ با استفاده از یک فروند راکت Atlas V از مرکز پرتابهای فضایی کیپ کاناورال ناسا در فلوریدا راهی فضا شد.
کاوشگر ۴۷۸ کیلوگرم وزن داشته و با استفاده از سوخت هسته‌ای حرکت می کند. این ماموریت 9/5 سال به طول می‌انجامد و به جز بررسی دقیق پلوتو و اقمارش به مطالعه کمربند کپلر می‌پردازد.