کشف قدیمی ترین شواهد دندانپزشکی در جهان

به تازگی پژوهشگران در حال بازنگری و مطالعه  بقایای جمجمه یک انسان باستانی در ایتالیا هستند که چهارده هزار سال قدمت دارد . در مطالعات اولیه مشخص شد که یکی از دندان های فرد صاحب این جمجمه ، دارای پوسیدگی عمیقی بوده است . به همین دلیل استفانو بناتزی Stefano Benazzi از پژوهشگران دانشگاه بولونیا University of Bologna با همکاری مارکو پرسانی Marco Peresani از پژوهشگران دانشگاه فرارا University of Ferrara اقدام به مطالعه دقیق تر این دندان کردند . در همین رابطه استفانو بناتزی در یک گفتگوی مطبوعاتی اعلام کرد : " نتایج آنالیز میکروسکوپی این دندان نشان می دهد که روی قسمت های مختلف پوسیدگی این دندان با کمک ابزارهای کوچک سنگی ،  خراش های کوچکی در جهات مختلف ایجاد شده است . "

این پژوهشگر ایتالیائی به شبکه دیسکاوری گفت : " ما جهت اطمیان از صحت این عمل ، اقدام به آزمایش های مختلفی روی این دندان کرده و با کمک چوب ، سنگ و ابزارهای استخوانی ، این بررسی ها را تکرار کردیم . نتایج به دست آمده تائید می کند که انسان های 14 هزار سال پیش با کمک و بهره گیری از ابزارهای تیز و بسیار کوچک سنگی ، اقدام به زدودن بافت فاسد شده دندان از روی آن کرده اند . "

بناتزی در ادامه توضیحات خود افزود : " این شواهد نشان می دهد که انسان های دوران پارینه سنگی فوقانی Upper Paleolithic ، در مورد خطرات پوسیدگی دندان ، آگاهی داشته و به همین دلیل اقدام به درمان و تمییز کردن مناطق پوسیده شده در حفره های دندان می کردند . "

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که این فرد در سن بیست و پنج سالگی در گذشته و اقدامات دندانپزشکی فوق روی دندان پوسیده وی نیز ، مدت زمانی طولانی پیش از مرگ وی انجام شده بود .

در خاتمه لازم به توضیح است که  بقایای این اسکلت در سال 1988 و در یک پناهگاه صخره ای پیش از تاریخی واقع در شمال ایتالیا کشف شده بود . به گفته پژوهشگران این تیم تحقیقاتی ، پوسیدگی فوق الذکر و اقدامات درمانی انجام شده روی آن برای تمامی این سال ها مورد توجه قرار نگرفته بود و در گزارش های مربوطه تنها از آن با عنوان دندان پوسیده عمیق ، یاد شده بود .