فناوری تک قطبی که در اختیار آمریکا بود،ایرانی شد

به گزارش سیناپرس، روز گذشته نخستین عمل جراحی از راه دور ربات ایرانی سینا برای انجام عمل وازکتومی روی یک سگ در دو بیمارستان سینا و امام خمینی انجام شد. این ربات با قابلیت انجام عمل جراحی از راه دور، بعد از نمونه آمریکایی که سال هاست عمل های جراحی های مختلفی را انجام داده، دومین نمونه در دنیاست که موفق به انجام عمل از راه دور شده است.
علیرضا میرباقری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرعامل شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا و نیز سازنده ربات سینا درگفتگوی اخنتصاصی با سیناپرس گفت: سامانه بات از راه دور سینا، از دو بخش کنسول جراحی و ربات جراح است که کنسول در اختیار جراح و ربات در بالین بیمار قرار می گیرد. 
او درباره چگونگی هماهنگی جراح و ربات که از فاصله دور انجام می شد، اظهار کرد: هر حرکتی که دستان جراح در کنسول جراحی انجام می دهد، همزمان توسط ربات های جراح در بدن بیمار اجرا می شود. کنسول جراحی و ربات های جراح که قادرند با فاصله از هم قرار گیرند، از طریق اینترنت به هم متصل می شوند. 
به گفته او، کاری که در اولین عمل جراحی از راه دور توسط ربات سینا انجام شده، از طریق ارتباط اینترنتی در بستر همراه اول برقرار شده و ما با فاصله 7 کیلومتر، جراح در بیمارستان سینا و ربات در بیمارستان امام خمینی واقع شده و طی این فرآیند، عمل جراحی وازکتومی از راه دور انجام شد. 

تاکنون این ربات در انحصار آمریکا بود

او ادامه داد: روند تولید این ربات سال ها به طول انجامید. فاز تحقیق و توسعه این پروژه از سال 85 آغاز شد و نمونه های متعددی از آن ساخته و تست های مختلف گرفته شده است. در حال حاضر هم پروژه در مرحله مطالعات پیش بالینی و حیوانی قرار دارد. 

به گفته او، آنچه در مورد این ربات اتفاق جدیدی به شمار می رود، جراحی از راه دور است که با فاصله و از طریق اینترنت انجام شد. تا پیش از این، ربات سینا، عمل جراحی را با بازوهای رباتیک خود انجام می داد و این اولین باری بود که عمل جراحی از راه دور را تجربه کرده است.

میرباقری عنوان می کند که جراحی از راه دور توسط ربات در داخل کشور برای اولین بار است که انجام می شود اما در دنیا تنها یک نمونه تجاری وجود دارد که در اختیار کشور آمریکاست. نمونه خارجی آمریکایی این ربات سال هاست در بازار وجود دارد و در حال استفاده است و عمل های جراحی متعددی را انجام داده است. حدود 20 سالی است که این فناوری به طور تک قطبی در اختیار آمریکا بوده است اما ما موفق به بومی سازی این دستگاه شدیم و حتی پتنت های آن در کشورهای مختلف به ثبت رسیده است. 
او اشاره می کند: ایران بعد از آمریکا، دومین کشور مجهز به فناوری این ربات است که قادر به انجام عمل جراحی از راه دور شده است. در این راستا، کشورهای دیگر هم دست به کار شده اند اما بعد از آمریکا جلوتر از بقیه هستیم. 


خطای کار جراح را کاهش می دهد
سازنده ربات سینا درباره امتیازهای این ربات جراح به سیناپرس می گوید: در این ربات که به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده است، هر حرکتی که دستان جراح انجام می دهد، ربات نیز آن حرکات را دریافت می کنند و بلافاصله حرکت ها داخل بدن بیمار اجرا می شود با این تفاوت که لرزش های دست جراح حذف می شود، حرکت ها مورد مقیاس گذاری قرار می گیرند؛ به این ترتیب اگر جراح دستش را یک سانتی متر حرکت دهد، ربات جراح داخل بدن بیمار یک میلی متر حرکت می کند و به این شکل، خطاهای حرکتی ما به یک دهم کاهش یافته و کارهای ظریف تری را می توان با دقت بالاتری اجرا کرد. 
او همچنین تأکید می کند که از همه مهم تر این است که می توان عمل های پیچیده ای را که با عمل های جراحی لاپاراسکوپی و بسته قابل انجام نیستند، با روش های بسته انجام داد. او ادامه می دهد: ابزارهای رباتیک، ابزارهای 5 میلی متری هستند که از شکاف های 5 میلی متری وارد بدن بیمار شده و قادرند عمل های بزرگی را به راحتی انجام دهند. 
قطعی احتمالی اینترنت را پیش بینی کرده ایم
سازنده ربات سینا به سیناپرس گفت: این عمل جراحی از راه دور با اتصال اینترنتی انجام می شود، اما از آنجایی که احتمال قطع و وصل شدن ارتباط اینترنتی و اختلال خطوط مخابراتی وجود دارد، برای جلوگیری از بروز چنین اختلالاتی، بسترهای اینترنتی و اتصالات مخابراتی متعددی حین عمل جراحی پیش بینی می شود تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، از اتصال اینترنتی دیگری استفاده کنید تا عمل جراحی دچار اختلال و نقصان نشود. 
او همچنین گفت: علاوه بر آن، سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که در صورت قطع شدن اینترنت، مشکلی ایجاد نمی شود و بازوها فریز شده و می توان به راحتی بازوها را از بیمار جدا کرد و عمل را به صورت محلی ادامه داد. 
جراح با آرامش بیشتری کار می کند
میرباقری معتقد است که قطعی اینترنت در عمل های جراحی از راه دور خیلی مطرح نیست اما آنچه که استفاده از جراحی رباتیک را متداول کرده، راه دور آن نیست، بلکه دلایل دیگری به دنبال دارد که طرفداران زیادی پیدا کرده است. یکی از این دلایل، این است که جراح هنگام انجام عمل جراحی رباتیک و از راه دور به صورت نشسته کار را انجام می دهد بنابراین، خستگی جراح کم تر است و به مراتب افت دقت او کم تر خواهد بود. 
او ادامه می دهد: علاوه بر این، این سیستم رباتیک قادر است لرزش های دست جراح را فیلتر کند و در نتیجه عمل جراحی را با کم ترین لرزش دست و خطای احتمالی انجام داد. 
او با اشاره به دلیل دیگر محبوبیت عمل جراحی از راه دور می گوید: این سیستم رباتیک، لرزش های دست جراح را مورد مقیاس گذاری قرار می دهد و دلیل دیگر این که ابزارهای 5 میلی متری جایگزین دست جراح می شوند به عبارتی، به جای ایجاد برش های 20 تا 30 سانتی متری روی شکم بیمار، بازوهای رباتیک از چند برش 5 میلی متری روی شکم بیمار وارد بدن بیمار شده و عمل جراحی را انجام می دهند. 
این پروژه در آینده هم ادامه یافته و ربات وارد فاز مطالعات بالینی خواهد شد و وارد فاز خدمت رسانی در بیمارستان ها می شود. 

پتانسیل های ربات، گزینه مناسبی برای صادرات

با توجه به این که ربات سینا دومین ربات با قابلیت انجام عمل جراحی از راه دور در دنیاست، طبیعتا بازار خوبی را در دنیا از آن خود خواهد کرد. میرباقری، سازنده این ربات درباره اقداماتی که برای صادر کردن این محصول به خارج انجام شده، گفت: شاید به جرأت بتوان گفت یکی از امتیازهایی که این ربات ساخت داخل در مقایسه با نمونه آمریکایی آن دارد، تفاوت قیمت آن است. 
به گفته او، قیمت ربات سینا به طور تقریبی یک سوم نمونه آمریکایی است و این مسئله برای کشورهای در حال توسعه بسیار جذاب است و می تواند توجه این کشورها را به خود جلب کند و بازار آنها را تسخیر کند. 

او تأکید می کند که قیمت ربات آمریکایی حدود 3 میلیون دلار و قیمت ربات ایرانی حدود یک میلیون دلار است که یک سوم کم تر است. هزینه ابزارهای مصرفی در ربات تولید داخل حدود یک دهم نمونه آمریکایی است و این امر، جذابیت رقابتی بسیار بالایی را ایجاد می کند. 
روند بهبودی بیمار را تسریع می کند

او درباره دامنه عمل های جراحی که با این ربات انجام می شود، عنوان می کند: تمام عمل های جراحی که در حفره شکمی، لگن و قفسه سینه که با روش لاپاروسکوپی قابلیت انجام داشته باشند، با این ربات هم قابل انجام است. زمان انجام عمل جراحی با ربات سینا نسبت به عمل های جراحی معمولی کاهش پیدا نمی کند و در بحث زمان مزیتی را نداریم که یا همزمان یا کمی طولانی تر از آن خواهد بود. ا کاهش خونریزی در بیمار، کاهش نقاهت بعد از عمل جراحی و کاهش اشغال کردن تخت های بستری از جمله مزیت های استفاده از ربات سینا در عمل های جراحی است.

گزارش:ندا اظهری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا