بستنی های وانیلی آینده با عطر پلاستیک

به گزارش سیناپرس اصفهان و به نقل از ساینس نیوز، بستنی وانیلی شما در آینده از بطری های پلاستیکی تهیه می‌شود. بر اساس مطالعه جدید، دانشمندان راهی برای تبدیل ضایعات پلاستیک به طعم دهنده وانیل از طریق باکتری های مهندسی شده در مهندسی ژنتیک کشف کرده اند.

وانیلین، ترکیبی که بیشترین بو و طعم وانیل را حمل می کند، به طور طبیعی از دانه های وانیل استخراج و یا به صورت مصنوعی ساخته می‌شود. به گزارش گاردین، در حال حاضر حدود 85 درصد وانیلین از مواد شیمیایی استخراج شده از سوخت های فسیلی ساخته می‌شود.

پژوهشگران می گویند: وانیلین در طیف گسترده ای از محصولات غذایی، آرایشی، دارویی، تمیز کننده‌ها و علف کش‌ها یافت می شود و نیاز به این ماده روز به روز در حال افزایش است. طبق مطالعه‌ای که در 10 ژوئن در مجله گرین کمیستری منتشر شد در سال 2018، تقاضای جهانی برای وانیلین حدود 40800 تن بوده و انتظار می رود تا سال 2025 به 65000 تن برسد.

تقاضا برای وانیلین بسیار بیشتر از عرضه گیاه وانیل است، به همین دلیل دانشمندان به تولید مصنوعی وانیلین روی آورده اند.به گزارش سیناپرس اصفهان، در این مطالعه جدید، محققان از یک روش جدید به عنوان راهی برای تأمین وانیلین و کاهش آلودگی ناشی از پلاستیک ‌ها استفاده کرده اند. این روش از تبدیل ضایعات پلاستیک به وانیلین حاصل می‌شود.

مطالعات قبلی نشان داد که چگونه بطری های پلاستیکی ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات را به زیر واحد اصلی آن، معروف به ترفتالیک اسید تجزیه کنیم. محققان این پژوهش از طریق مهندسی ژنتیک باکتریهای E. coli را برای تبدیل اسید ترفتالیک به وانیلین دستکاری کرده اند.

ترفتالیک اسید و وانیلین ترکیبات شیمیایی بسیار مشابهی دارند و فقط نیاز است که باکتریهای مهندسی شده  تغییرات جزئی در تعداد هیدروژن ها و اکسیژن های پیوند یافته به کربن ایجاد کنند که حاصل این تغییرات وانیل مصنوعی می باشد.

مترجم: هاجر غفاری