امید به زندگی بیشتر ایرانیان در قیاس با مردم منطقه

 کارگاه دو روزه پایش نابرابری سلامت با همکاری دپارتمان تحلیل داده دفتر سازمان جهانی بهداشت مستقر در ژنو و دفتر نمایندگی این سازمان در تهران توسط مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران و با شرکت 40 نفر از کارشناسان حوزه عدالت در سلامت صبح روز سه شنبه 1 تیر ماه 1400 به صورت مجازی آغاز شد.

دکتر باقر لاریجانی، رئیس شبکه تحقیقاتی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در این مراسم عدالت را یکی از اصول مهم چهارگانه اخلاقی و از عمده ترین مباحث اخلاق پزشکی نوین و از تعهدات و الزامات حرفه پزشکی خواند.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر افزود: اولین قدم در جهت حل معضلات بهداشتی و دستیابی به عدالت در سلامت در سطحی گسترده و برای تمامی زیر گروه های جمعیتی، شناسایی موانع این راه و ریشه های ایجاد نابرابری هاست تا بتوان با برنامه ریزی و مدیریت درست آنها را برطرف کرد.

وی با بیان این که اولین تلاش ها برای تعیین و بررسی شاخص ها و داده های مرتبط با عدالت در نظام سلامت کشور از سال 88 آغاز شدند، تصریح کرد: در سال های پس از آن بود که به همت پژوهشگران و دغدغه مندان نظام سلامت دو مطالعه urban HEART در سطحی کلان انجام شد که نتایج آنها را می توان جزو اولین داده های مرتبط با عدالت در سلامت و اولین محرک تعریف شاخص های منحصر به فرد در نظام بهداشتی جمهوری اسلامی ایران دانست.

لاریجانی در ادامه با اشاره به امید به زندگی ایرانیانافزود: ایران در شاخص های مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان زیر پنج سال نیز جزو 10 کشور اول منطقه است.

 لاریجانی با تاکید بر این مهم که در شاخص های مشارکت مالی و هزینه های سلامت با وجود سیاست های کاهش پرداخت از جیب و طرح تحول سلامت شاهد تغییراتی مطلوب در میزان پرداخت از جیب و هزینه های کمر شکن سلامت بودیم، تصریح کرد: هرچند که سرانه هزینه های سلامت در ایران کمی بیشتر از میانگین منطقه است اما این تفاوت با هزینه کرد بیشتر دولت در بخش سلامت و با ارائه حق بیمه و یارانه های سلامت کنترل شده، به نحوی که میزان پرداخت از جیب در ایران پایین تر از میانگین منطقه بوده و نسبت هزینه های کمر شکن سلامت در ایران با میانگین منطقه تقریبا برابر است.

وی در پایان با این جمع بندی که با وجود دستاوردهای چشمگیر در زمینه های بهداشتی و پیشرفت روز افزون تکنولوژی های نظام سلامت به دلیل مشکلاتی اندازه گیری این شاخص ها هنوز آنگونه که باید در دستور کار قرار نگرفته و به صورت دوره ای و روتین در بسیاری از مراکز انجام نمی شوند گفت: لذا برنامه ریزان و سیاستگذاران باید سیستمی را طراحی کنند که اخلاقی، کارا و اثربخش بوده و بر پایه شاخص های سنجش عدالت و داده های گردآوری شده ی آنان باشد.

در مراسم گشایش این کارگاه کشوری، دکتر علیرضا اولیایی منش، رئیس مرکز تحقیقات عدالت در سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهراننیز با معرفی اجمالی از مرکز متبوع خود، رسالت آن را توجه به عوامل اجتماعی تعیین کننده و نیازهای اساسی در این زمینه خواند تا با انجام تحقیقات در عرصه جامعه و تولید دانش مورد نیاز در حفظ و ارتقاء سلامت عمومی جامعه مشارکت کند.

وی راه اندازی شبکه تحقیقات عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت را اقدامی مهم در زمینه عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت و عدالت در سلامت معرفی کرد که جهت تبادل اطلاعات، دانش و تجارب موجود در مناطق مختلف کشور به‌منظور ارائه تصویری مناسب جهت اولویت بندی، برنامه‌ریزی و سیاست گذاری در امر تعیین کننده های اجتماعی سلامت و عدالت در سلامت شکل گرفته است.

در ادامه آیین شروع به کار این کارگاه کشوری، دکتر جعفر حسین، نماینده دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز ضمن تاکید بر حمایت از فعالیت های این شبکه، تولید و شناسایی شواهد در مورد توزیع عادلانه سلامت را مستلزم یک همکاری بین بخشی و فرابخشی خواند که نتایج حاصل از آن میتواند برای سیاست گذاری در تمام ابعاد نه تنها سلامت مورد بهره برداری قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا