تشخیص سرطان مثانه باآزمایش خون

 این آزمایش جدید راهنمای مناسبی برای درمان موثر و دقیق در سرطان مثانه به شمار می‌رود. سرطان مثانه دهمین سرطان شایع در جهان است و سالانه بیش از ۵۵۰ هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند. شیمی‌درمانی متداول‌ترین روش درمان این بیماران است.

محققان  دانشگاه کویین مری لندن واقع در انگلیس آزمایش خونی را توسعه دادند که در آن می توان مولکول‌های دی ان ای سلول‌های سرطانی را در جریان خون شناسایی و خطر بازگشت سرطان مثانه را پس از جراحی ارزیابی کرد. این آزمایش جدید راهنمای مناسبی را برای درمان موثر و دقیق در سرطان مثانه فراهم می‌کند.

بر اساس نتایج این تحقیقات بیماران مبتلا به سرطان مثانه که پس از جراحی برای برداشتن تومور، دارای نشانگر دی ان ای سرطانی در خون هستند، بیش از سایرین در معرض خطر بازگشت سرطان قرار دارند. این بیماران می‌توانند برای جلوگری از عود سرطان از یک روش ایمونوتراپی موسوم به آتزولیزومب استفاده کنند.

معمولا سرطان مثانه در افراد ۵۵ سال به بالا دیده می‌شود و متوسط سن مبتلایان ۷۳ سال است. بر اساس آمار، از هر ۲۶ مرد یک نفر به سرطان مثانه مبتلا می‌شود.

معمولا سرطان مثانه از بافت پوشش مثانه آغاز می‌شود و در نوع تهاجمی توسط سیستم لنف در سراسر بدن پخش می شود و به روده، کلیه، کبد و ریه حمله می‌کند.تشخیص دقیق و زودهنگام بیماری با روش‌های غیرتهاجمی مهمترین روش در افزایش موفقیت درمان است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا