سواد فرهنگی بهبود دهنده روابط میان آحاد جامعه

به گزارش سیناپرس، آیین رونمایی از کتاب «هنر امکان» نوشته بنجامین زاندر با حضور دکتر ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی؛ میلاد حسینیان، مدیر موسسه انتشاراتی اطلس پیدایش؛ جواد کریمی، مترجم این اثر و جمعی از ویراستاران و علاقه مندان در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی روز سه شنبه یکم تیر ماه سال جاری برگزار شد. 

کار مهم در فرهنگ اولویت دارد نه تعدد مراکز فرهنگی

نبیونی در این مراسم با اشاره به رسالت‌ های مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت یکی از رسالت ‌های این مجموعه این است که از استارت آپ هایی که در حوزه فرهنگ فعالیت می ‌کنند حمایت کند. وقتی صحبت از فرهنگ می شود طیف زیادی از فعالیت ‌ها به ذهن خطور می کند؛ از حوزه صنایع‌ دستی، موسیقی، مد و پوشاک و دکوراسیون گرفته تا اینکه کتابی منتشر شود یا یک دوره آموزشی برگزار شود. تمام این فعالیت ها می تواند در یک فضای فرهنگی اتفاق بیفتد و مهم این است که این فضا وجود داشته باشد. همواره در کشور ما این نوع فضاها به لحاظ کمی زیاد بوده است؛ مانند انواع فضای فرهنگی، دانشگاهی، آموزشی و غیره که از تعداد زیادی برخوردارند. اما وقتی صحبت از اثرگذاری می‌شود می‌ فهمیم که بیشتر نمایش بازی می‌ کنیم تا انجام یک کار مهم.

سواد فرهنگی؛ یک رویکرد مهم

وی افزود: ما نگاه درستی به آینده نداریم وقتی ذهنیت درستی درباره آموزش نداشته باشیم، مقوله هایی که باید در فضای اشتغال مهم باشد را هم نمی توانیم ببینیم. به اعتقاد من به جای ترفیع رتبه علمی و مدرک دانشگاهی، نسل امروز ما باید دو کار انجام دهد؛ یکی افزایش سواد ارتباطی و زبانی برای برقراری ارتباط با جهان بیرون و دیگری ارتقای سواد فرهنگی است.

نبیونی یکی از راه کارهای حل معضلات اجتماعی و حتی اشتغال را ارتقای سواد فرهنگی دانست و گفت: وقتی سواد فرهنگی در جامعه بالاتر رود توسعه روابط ایجاد می شود این هم در جامعه و هم در خانواده نمود پیدا می کند. در واقع سواد فرهنگی باعث می شود کارفرمایان به نیروی انسانی خود به عنوان زیر دست نگاه نکنند و نگرش همراه گونه داشته باشند.

به گفته معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی افزایش سواد فرهنگی در خانواده هم اثر بخش خواهد بود و باعث بهبود روابط میان اعضای خانواده می شود در واقع اگر سواد فرهنگی آحاد جامعه بالاتر برود باعث می شود که اشتباه پشت اشتباه رخ ندهد و در بستری استاندارد روابط شکل بگیرد.

زاندر: ایرانیان مردمانی آزاد اندیش هستند

در خلال این مراسم ویدویی از مصاحبه میلاد حسینیان با نویسنده کتاب پخش شد. گفتنی است این اثر از سوی بنجامین زاندر به همراهی همسرش به رشته تحریر درآمده است. زاندر رهبر ارکستر فیلارمونیک بوستون است که سال ها در هنر موسیقی به کار و فعالیت پرداخته است. وی برنده جایزه گرمی و درب طلایی است. همچنین به عنوان سخنران محبوب جلسات تد هم شناخته شده است . زاندر در این گفتگو معتقد بود؛ «هنر امکان» کتابی است برای زندگی به گونه ای که نوعی نگرش جدید به انسان ها در طرز نگاهشان به جهان می دهد بسیار خوشحالم که این اثر در ایران چاپ و منتشر شد.

زاندر گفت: تا کنون و در بیست سالی که کتاب را نوشته ام به 22 زبان در دنیا ترجمه شده است؛ اما نخستین بار است که برای رونمایی از آن جشن می گیرند و این برای من بسیار ارزشمند است. من ملت ایران را می شناسم و می دانم که آن ها آزاد اندیش هستند و برای من افتخار بزرگی است که قرار است این کتاب را بخوانند. انسان ها باید بدانند که برای حل معضلات زندگی می توانند از امکان های زیادی بهره بگیرند و این کتاب برای همین موضوع نوشته شده است.

در ادامه  مراسم رونمایی؛ کریمی مترجم این کتاب با اشاره به محتوای این اثر تاکید کرد: با اینکه رنگ جلد کتاب زرد است، اما اصلا محتوای زردی ندارد. نویسنده در تلاش بوده است به دور از کلیشه های امروزی که همواره در فضای مجازی و دیگر بستر ها شاهد آن هستیم محتوای کتاب را بنویسد.

وی تلاش کرده است تفکری جدید را به مخاطب بدهد در این کتاب نویسنده می خواهد به مخاطبانش بگوید که هر کجا که هستید می توانید یک گام جلوتر از تفکر و نگرش امروزیتان در زندگی باشید. به اعتقاد من خواندن این اثر می تواند نگرش ما رانسبت به حل معضلات در زندگی تغییر دهد. 

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا