درمان IVF ، سرطان پستان به دنبال ندارد

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، محققان کالج سلطنتی لندن حدود 8/1 میلیون زن را که تحت درمان های IVF قرار داشته اند، بررسی کرده اند. هیچ یک از این زنان سابقه قبلی ابتلا به سرطان نداشته و به طور متوسط 27 سال سن داشته اند. پژوهشگران در این تحقیقات دریافتند که احتمال خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که تحت درمان با داروهای ناباروری هستند، نسبت به زنانی که تخت این درمان ها نیستند، تفاوتی نمی کند.
بسیاری از بیماران مدام این پرسش را مطرح می کنند که آیا استفاده از داروهای تحریک کننده تخمدان می تواند آنها را در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه قرار دهد. تاکنون آزمایش های انجام شده روی حدود 2 میلیون زن پاسخی منفی به این ادعاها و ترس ها داده است. 
داروهای ناباروری که باعث تحریک تخمدان ها برای آزادسازی بیشتر تخمک می شوند از اوایل دهه 1960 در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. تمام خانم هایی که در این تحقیقات شرکت کردند، از دو نوع داروی ترکیبی تحریک کننده تخمدان به نام های «کلومیفین» و «گونادوتروفین» استفاده کرده اند.
به گزارش سیناپرس، «گونادوتروفین»ها عوامل هورمونی هستند که به صورت تزریقی در بدن، تخمدان های زنان را تحریک به تولید فولیکول هایی می کنند که حاوی تخمک هستند. 

داروی «کلومیفین» هم نوعی ماده شیمیایی مصنوعی است که به صورت خوراکی در دسترس است و به با اتصال به گیرنده استروژنی در مغز، سطح هورمون تحریک کننده فولیکول را افزایش می دهد که خود نوعی «گونادوتروفین» است. هر دوی این داروها در بخشی از فرآیند درمان ناباروری برای تحریک تخمدان ها به کار می روند. 

فرآیند درمان ناباروری IVF شامل تحریک چرخه تخمدانی، استخراج تخمک ها از تخمدان ها، بارورسازی آنها با اسپرم در شرایط آزمایشگاهی و سپس انتقال جنین به رحم برای رشد است. در حالی که IVF یک فرآیند به شمار می رود، تحریک تخمدان اولین و مهم ترین روند درمانی است. 

به گزارش سیناپرس، مشکلی که در مصرف این داروها مطرح می شود، افزایش میزان هورمون استروژن است که ممکن است روی سلول های سینه تأثیر بگذارد و این نگرانی وجود دارد که مبدا این هورمون باعث سرطانی شدن سلول های پستان شود. یافته های به دست آمده که به طور قطع ارتباط مصرف داروهای ناباروری را با سرطان پستان نفی می کند، به زوج ها این اطمینان را می دهد که بدون نگرانی می توانند نسبت به ادامه روند درمانی خود ادامه دهند. 

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا